Nieuws Retail

Ruim baan voor de tent na faillissement

Na een aantal roerige jaren met een faillissement en verhuizingen is kampeerbedrijf Vervat nu vooral op zoek naar stabiliteit en rust. Dat schrijft het AD Rotterdams Dagblad.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 28 juni 2017

Vervat foto frankderoo

Wat doe je als bedrijf wanneer je grootste succesnummer in de loop der jaren verandert in je grootste bedreiging? Afstoten, is het dringende advies van ervaringsdeskundige Renate Overweg-Vervat (50). Want juist de caravans die dankzij het werk van haar opa, vader en andere familieleden jarenlang als zoete broodjes over de toonbank vlogen, leidden (samen met de economische crisis) de ondergang van de Rotterdamse kampeerwinkel Vervat in.

De knoop was na het faillissement in 2011 dan ook snel doorgehakt: geen caravans en vouwwagens meer. ,,We kregen vaak te horen dat klanten de caravans misten", zegt Overweg-Vervat. ,,Dan vroegen we of ze er ook daadwerkelijk een wilden kopen en het antwoord was bijna altijd: nee, maar we vonden het zo leuk om ze te bekijken. Daar vul je geen winkel mee. Stoppen met de caravans was de meest verstandige, maar niet de makkelijkste beslissing."

Want wie Vervat zegt, zegt caravans. Niet alleen begon haar opa Giel Vervat sr. het familiebedrijf met de verkoop van de sleurhutten langs de snelweg in Overschie, ook stond er jarenlang een exemplaar bovenop de showroom aan de Stadionweg. Maar zes jaar geleden sloeg het noodlot toe. ,,Het faillissement was heel moeilijk, vooral omdat de familie zo direct getroffen werd. Veel familieleden hadden al hun geld in het bedrijf zitten."

Doorstart

Een doorstart volgde, maar op zeer beperkte schaal. Pas in 2015, toen Hans Vervat de touwtjes in handen kreeg, begonnen oude tijden weer te herleven. Het oude pand werd gesloopt, alle campingspullen verhuisden tijdelijk naar Capelle aan den IJssel en met Hemelvaartsdag opende de nieuwe winkel aan de Stadionweg, enkele tientallen meters van de plek waar de caravan op het dak van het oude pand stond. Voor Overweg-Vervat in meerdere opzichten een nieuw begin. Niet alleen werd ze bedrijfsleider van de zaak, ook was ze nauw betrokken bij de inrichting en de opbouw. ,,Vooral de ruimte die we nu hebben is heerlijk. In Capelle konden we twee familietenten kwijt, hier twintig. Dat is de meerwaarde die we hebben ten opzichte van de concurrentie. En we merken dat kamperen weer populairder wordt onder jonge mensen. Daar proberen we op in te spelen met een breder assortiment. Niet alleen meer de grijze en zwarte stoelen, maar ook de trendy exemplaren."

Naast het lokken van klanten naar de winkel, moeten de kampeerders ook digitaal worden verleid om hun haringen en gasstel bij Vervat te kopen. ,,Online lopen we nog achter. De webshop heeft door de verbouwing op een laag pitje gestaan en ook op sociale media doen we nog niet veel. Maar daar komt verandering in. Heel eerlijk: ik kom niet veel verder dan een duimpje weggeven, maar we hebben mensen die zich daar speciaal mee bezig gaan houden." Een andere wens voor de komende jaren: weg met de winterdip. ,,We willen niet meer dat de omzet in de wintermaanden instort. Daarom zijn we vorig jaar begonnen met een kerstmarkt en die bouwen we dit jaar uit."

Maar of het nou kerstbomen, sociale media of trendy stoelen zijn die voor de groei zorgen, dat maakt Overweg-Vervat niet veel uit. Als het bedrijf maar uit de financiële zorgen blijft. ,,Lukt het niet, dan kunnen we altijd nog een verhuisbedrijf beginnen. Daar hebben we inmiddels meer dan genoeg ervaring mee.''

Lukt het niet, dan kunnen we altijd nog een verhuisbedrijf beginnen. Daar hebben we inmiddels meer dan genoeg ervaring mee

Renate Overweg-Vervat