Nieuws Retail

Supermarkten: niet meer pinnen, maar automatisch betalen

Zonder afrekenen boodschappen doen en dus ook nooit meer in de rij. Nog dit jaar zijn de eerste proeven met pinloos betalen in de supermarkt, schrijft het AD.

Leon van Heel 29 maart 2017

Pinloos betalen NFC

Het Rotterdams softwarebedrijf Rambus Payments staat aan de basis van het pinloos betalen, waarbij de aankopen bij het verlaten van de winkel automatisch worden afgeschreven.

Al winkelend de telefoon langs de streepjescodes halen, beschrijft André Stoorvogel van Rambus. Een piepje attendeert de klant op acties als 'tweede gratis'. Bijschrijven van spaarpunten en het te gelde maken van kortingsbonnen gaat met een druk op de knop. Afrekenen gebeurt bij het passeren van de schuifdeuren, net als het bijschrijven van nieuwe spaarpunten.

Buying experience

Nog nauwelijks gewend aan de zelfscanner in de Albert Heijn en de Jumbo en de pinbetaalpaal, werken de supermarkten en softwarebedrijven alweer aan de volgende stap. De pinpas heeft z'n langste tijd gehad, zegt Rambus. En het gedoe van betalen bij de kassa, kortingsbonnen en spaarpunten doet alleen maar af aan het koopplezier. Die buying experience is belangrijk, zegt Stoorvogel. ,,Boodschappen doen moet leuk zijn, zonder onnodig oponthoud.''

Uitdagingen

Albert Heijn zegt, net als Jumbo, de ontwikkelingen op de voet te volgen. ,,Wij zetten in op zelfservice via zelfscannen en self check-outs'', zegt Anoesjka Aspeslagh van de Zaanse supermarktketen. ,,Helemaal automatisch registreren en betalen is de toekomst. Wij ervaren nog wel wat uitdagingen, bijvoorbeeld de toepassing op versproducten die niet zijn verpakt.'' De problemen bij het correct scannen van groente en fruit zijn op te lossen, zegt André Stoorvogel, die er alleen over kwijt wil dat sensoren de handelingen van klanten in de gaten kunnen houden. Zo ook bij het verlaten van de super.

Nog dit jaar test Rambus het systeem in een supermarkt, kondigt hij aan. ,,In het buitenland. Al zijn we ook druk in gesprek met Nederlandse supermarkten.''

Google Glass

Rambus kan bogen op twintig jaar ervaring in gegevensbeveiliging, zegt Stoorvogel. Begonnen als specialist in het beheren van persoonsgegevens op chipkaarten, heeft het bedrijf de laatste jaren als Bell ID naam gemaakt in het mobiel betalen. ,,We zijn wereldwijd actief. Bij veel betalingen is de kans groot dat dit via ons systeem gebeurt.'' Het grote Amerikaanse technologieconcern Rambus nam Bell ID vorig jaar over, vanwege de enorme mogelijkheden die het ziet in het pinloos betalen. ,,We kijken nu naar de telefoon als betaalmiddel, maar het kan net zo goed met een Google Glass of de Apple Watch.''

Helemaal automatisch registreren en betalen is de toekomst

Woordvoerster AH