Nieuws Retail

Topman Blokker België: 'Serieuze fouten gemaakt’

Winkelketen Blokker is afgelopen jaren in België een aantal keer flink de mist ingegaan. Volgens de Nederlandse topman Geert Kampschoër, sinds februari ceo van Blokker België, heeft het bedrijf onder meer door de Nederlandse producten in België het allesbehalve goed aangepakt. ,,Het Nederlandse Monopoly lag in de rekken van de Belgische winkels,'' zegt hij. De omzet is al sinds 2014 met maar liefst 40 procent afgenomen.

De Ondernemer | Foto: ANP 20 juni 2019

Blokker 18

Blokker lijdt in België, net als in Nederland, zwaar onder de rappe opkomst van e-commerce en het succes van goedkopere concurrenten als Action. Maar de winkelketen heeft volgens topman Kampschoër ook zelf schuld aan de zwalkende koers. ,,België was de voorbije vier à vijf jaar een verweesd kind bij Blokker. Er zijn echt serieuze fouten gemaakt,'' zegt hij in een interview met het Vlaamse dagblad De Tijd.

Ideeën gekopieerd

De topman is vooral verbaasd over de manier waarop Blokker zich in België aan het winkelend publiek presenteerde. ,,Het manifesteerde zich als een Nederlands bedrijf”, zegt hij over Blokker dat in 1896 in Hoorn het levenslicht zag. Alle ideeën werden zonder na te denken gekopieerd. ,,Ik geef u één voorbeeld: het Nederlandse Monopoly, met de Amsterdamse Kalverstraat, lag in de rekken van de Belgische winkels.”

Sinds 2014 maakt Blokker in België geen winst meer en is zelfs de omzet met 40 procent gekelderd. De omzet over het jaar 2018 daalde met ruim 16 miljoen euro tot 60 miljoen. Hoeveel verlies het bedrijf maakt wil het niet zeggen. Het concern, dat in 7 landen actief is met 4 winkelformules (waaronder Big Bazar) en ruim 8.500 werknemers telt, maakte over 2017 een verlies bekend van 344 miljoen euro.

Toen Kampschoër in februari aantrad, besloot hij dat Nederland niet langer de leidraad is voor Blokker België. ,,Historisch zien we dat Nederlandse klanten meer aandacht hebben voor elektro en huishoudproducten, de Belg heeft van oudsher meer interesse in alles wat met koken, tafelen, wonen en decoratie te maken heeft”, zegt hij. ,,Die verschillen willen we weer meer benadrukken in ons gamma en onze communicatie.''

Stopzetten verbouwingen

De Nederlander heeft besloten dat niet een van de 128 Belgische winkels hoeft te sluiten. Wel gaat hij de verbouwingen van locaties voorlopig stopzetten. In de tweede helft van volgend jaar gaat het bedrijf daar mee door. ,,Het zal enkele jaren duren voor het hele Belgische winkelnetwerk vernieuwd is”, zegt Kampschoër.

Nieuwe eigenaar Michiel Witteveen, sinds april ook eigenaar van het concern en hoogste baas, mikt erop dat Blokker weer break-even draait in 2020. Dat doel is voor Kampschoër te ambitieus. Hij verwacht dat het Belgische tak een jaar later de rode cijfers ontstijgt.