Waarom ze genomineerd zijn? De ondernemers aan het woord.
Mooie schaal of nieuwe coupe
Make my Day aan de Stikke Hezelstraat is zo'n winkel waar 'beleving' belangrijk is: 'Maak mijn dag'. Drie jaar geleden begon Julie Hoebink (29) de winkel, nu runt ze de zaak samen met haar broer Jan (27). Het is een lifestylestore: je kunt er een jas kopen, maar ook een mooie schaal. Of een ouderwetse poster met vogels. Maar je kunt er ook je haar laten knippen en in de kelder zit een yogastudio. De kleding, zeggen Julie en Jan, is een persoonlijke stijl. En daar moet je van houden. ,,We zoeken naar mooie producten voor een mooie prijs, daar zijn we goed in.'' Duur? Valt mee. De jurk die Julie aan heeft, kost bijvoorbeeld bijna 80 euro, het is een van de duurdere merken. ,,Je kunt naar een winkelketen, maar hier koop je iets waar niet heel Nijmegen in rondloopt.'' Niet alleen jonge mensen lopen de winkel binnen. ,,Onze moeder - ze is 57 - komt hier ook met haar vriendinnen.''
Klanten zijn bijna vriendenclub
Buiten het stadscentrum zijn ze begonnen met Black&Blue, nog maar anderhalf jaar geleden, op de Houtwerf aan de Hatertseweg. Sjors Coolen (33, rechts) en Barry van den Heuvel (47) waren collega's bij een welzijnsinstelling in Nijmegen, maar de stroperige organisatiecultuur waren ze wel zat. Nu zijn ze ondernemers in spijkerbroeken met modellen uit de jaren 50 en 60 'met de kwaliteit van toen'. ,,We hebben een uithoek van het segment gekozen en dat wordt tof opgepikt.'' Maar Black&Blue heeft óók barbecues. Het zijn deze twee werelden die ze combineren, want daar ligt hun hart. ,,We kregen de kans om iets tofs te doen. Natuurlijk moesten we er over nadenken, want je geeft je vaste baan op. Maar dit voelde zo goed, dan gaat de energie stromen'', zegt Coolen. In de zaak ook een barbier en een leerbewerker. Verder zijn er workshops barbecueën en Black&Blue is met de barbecue ook cateraar op verjaardagsfeestjes en bedrijfsfeesten. ,,We merken dat onze klanten bijna een vriendenclub zijn. Brotherhood - broederschap, dat ontstaat hier.''
Lees ook: Ken je jonge klanten en medewerkers en speel in op hun levensinvulling
Planten
Aan de Van Broeckhuysenstraat 20 zit een opvallend winkelconcept. Ze zitten net aan de lunch, een tosti en kopje thee. Op de vensterbank clivia's en vleesetende planten. Huiselijker kan het bijna niet. ,,Dat is wat we willen: dat mensen zich hier thuis voelen'', zeggen Ilse van Asten (rechts op de foto) en Jettie Wakker, beiden 27. Van Asten is het 'plantenmeisje', ze heeft hier een (tweedehands)plantenwinkel Bleshyou. Planten die mensen wegdoen, omdat ze gaan samenwonen, verhuizen. Weesplanten. Maar er zijn ook aparte planten van (hobby)kwekers, zoals de vleesetende plant van Marc uit het Belgische Grobbendonk.
Kleding met verhaal
Wakker is van 512 een heeft een 'bult kwaliteitskleding', zoals ze zelf zegt, handgemaakte designartikelen en haar eigen merk: Wakker. Kleding die zij ontwerpt en die gemaakt wordt in Nederland. Duurzaam. En betaalbaar. Voor 30 euro heb je een shirt. Het zijn producten met een verhaal. Dat vinden ze belangrijk. Maar ze doen vooral wat ze leuk vinden, zeggen ze. Het is die energie die klanten oppikken.