Nieuws Retail
Wijkwinkelcentra trotseren onlineshops
Tegen de trend van online kopen in, staan de meeste wijkwinkelcentra in het land er goed voor. Ruim 80 procent van de 632 centra trekt ruim genoeg klanten en scoort een dikke voldoende. Bij slechts 34 winkelcentra is sprake van leegstand. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedbureau Colliers International.

Onder meer winkelcentrum Rokkeveen in Zoetermeer doet het goed als wijkwinkelcentrum. Foto: AD/Frank Jansen.
Het bureau analyseerde de centra in de periode 2004-2019 en komt tot de conclusie dat wijkwinkelgebieden de afgelopen vijftien jaar zijn gegroeid in omvang en aantal. Ook de samenstelling is sterk gewijzigd, meldt het AD.Er zijn vooral meer kappers bij gekomen en het aantal massagesalons is bijna verviervoudigd. Videotheken zijn vrijwel verdwenen en het aantal bankkantoren is met twee derde gedaald.
Jumbo of AH in combinatie met budgetsuper
Frank Verwoerd, hoofd research bij Colliers International: ,,Ondanks de groei van onlineshoppen, doet de buurtwinkel het eigenlijk supergoed. Sleutel tot succes is de aanwezigheid van een supermarkt zoals Jumbo of AH in combinatie met een budgetsuper. Deze winkels trekken dagelijks veel publiek en daar profiteren andere winkeliers ook van. Sowieso doen zaken die verse producten verkopen het goed. Denk aan bakkers, slagers en viswinkels.''
Het blijkt ook uit het onderzoek. Winkelgebieden die voor het grootste deel zijn gericht op dagelijkse boodschappen, kennen amper leegstand.
Lees ook: Hans van Tellingen: 'Browse online, koop in de winkel. Of: bestel online, haal het op in de winkel'
Aantal wijkwinkelcentra is toegenomen
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal wijkwinkelcentra sinds 2004 is toegenomen met 6,6 procent. Verwoerd: ,,Dat lijkt veel, maar de groei is vrijwel gelijk aan de bevolkingsgroei in deze periode. De gemiddelde oppervlakte per centrum groeide de afgelopen vijftien jaar wel flink naar 4080 vierkante meter, ofwel met een vijfde. Dit komt vooral doordat supermarkten groter zijn geworden om de consument beter te bedienen.''
Door de digitalisering is de samenstelling van veel centra veranderd. In 2004 was in bijna de helft van de winkelgebieden nog een videotheek te vinden, daar zijn er nog vijf van over.
Horecazaken met focus op bezorgen
,,Op deze locaties zijn bedrijven met diensten en producten gekomen die simpelweg niet digitaal kunnen worden aangeboden: schoonheidssalons, kappers, tattoo- en piercingshops. Maar ook horecazaken waarbij de focus ligt op bezorgen en afhalen zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten.''
In de 34 centra die het niet goed doen, moet volgens Colliers rigoureus worden ingegrepen. ,,Vaak is sloop de beste oplossing. In ieder geval is een grote afname van het winkeloppervlak onontkoombaar.''