Nieuws Retail

De Winkelstraat: het echte Rotterdam vind je op de West-Kruiskade

Van zomerluwte is op de Rotterdamse West-Kruiskade geen sprake: winkelpubliek doet boodschappen bij de Aziatische supermarkten, toko’s en slagers; dure auto’s rijden in slakkengangetje langs, rugzaktoeristen slenteren rond en mensen op de terrassen bekijken het geheel. Hier zitten 123 ondernemers bij elkaar op een straat die ooit een slechte reputatie had, maar nu te boek staat als multicultureel, bruisend en gezellig.

Irene de Vette 29 augustus 2019

IMG 20190824 131650

De pay-off van de straat (met het Tiendplein en de 1e Middellandstraat in zijn verlengde) is 'Echt Rotterdam'. ,,Dat is echt ons merk geworden,” vertelt Richard de Boer, voorzitter van de winkeliersvereniging en al ruim dertig jaar eigenaar van de zaak Richard Shoes.

Hier wonen en werken de échte Rotterdammers

,,We bedoelen ermee: hier wonen en werken de échte Rotterdammers. Met de Alliantie West-Kruiskade (een samenwerkingsverband tussen de gemeente, de stichting Woonstad Rotterdam en de winkeliersvereniging, red.) hebben we jaren hard gewerkt om het negatieve eruit te krijgen, om er een straat van alle culturen en smaken van te maken. Die trein is nog steeds in beweging, al doen we dat nu in een ‘light’ versie van de Alliantie. Mensen geven minder geld uit in shops en meer online. Maar ze willen wél beleving, en die krijgen ze hier.”

Chinees Nieuwjaar en Keti Koti

‘Beleving’ houdt ook in: fysieke dingen in de straat organiseren, zoals de viering van het Chinees Nieuwjaar of Keti Koti. ,,Dat trekt publiek, dat vervolgens ook komt eten en shoppen”, licht De Boer toe. Een van de organisatoren van Keti-Kotiactiviteiten is Fred Fitz-James, eigenaar van Fred Kulturu Shop Institute, een winkel in geneeskrachtige kruiden, stoffen en andere artikelen uit de winticultuur.

,,Mijn klanten zijn jonge, actieve mensen door alle culturen heen: Surinamers, Marokkanen, Turken, Antillianen, Hollanders. De West-Kruiskade heeft een bepaalde charme waarbinnen ons bedrijf goed past. Ik heb het liever niet over ‘multicultureel’, want dan lijkt het alsof je deel uitmaakt van een sociaal plan. Noem het ‘internationaal’, want dan heb je het over verbinding maken, met de mensen in de buurt, met de stad, maar ook met de toerist.”

Herenmodezaak gerund door moeder en dochter

Online concurrentie is iets waar met name kledingzaken mee te maken krijgen. Op de ‘kade’ zit een aantal modewinkels, waaronder New Bassy’s Fashion, een herenmodezaak gerund door moeder en dochter Jeannette Hofland en Monique van Tilburg. Ze namen de zaak, al 40 jaar gevestigd op de 1e Middellandstraat, over in 2012. ,,Het was zwaar in het begin, we zaten nog midden in de crisis,” vertelt Van Tilburg.

,,Maar gelukkig wordt er weer meer getrouwd en hebben we ons steeds meer gespecialiseerd in betaalbare kostuums. Klanten blijken toch advies te willen bij het aanschaffen van een pak. Daardoor én door een verbeterde online vindbaarheid gaat het nu goed. Het helpt natuurlijk ook dat het er hier veel netter uitziet dan eerst.”

Geloof in de straat

Ook schoenwinkelier De Boer moest zijn winkelconcept door de veranderende behoefte van de consument na meer dan 25 jaar omgooien: hij begon een koffiebar in zijn zaak en terras voor de deur. Een goede zet: ,,Vooral op zaterdagmiddag zit het vaak vol. Net als bij andere horecaondernemers die hier de laatste jaren zijn bijgekomen zoals die van restaurants Ayla, Ilya of Holy Smoke. Zij geloven allemaal in de straat.”

De Rotterdamse chef Derk Jan Wooldrik opende samen met compagnon Kristian de Leeuw zes maanden geleden Indiaas restaurant Tandoor16, op de plek waar voorheen de Alliantie gevestigd zat. ,,We wonnen de pitch met ons concept, maar moesten nog wel flink investeren in het pand. Dat heeft ons niet weerhouden, want we wilden graag op een van de leukste plekken in de stad zitten.’’

Kleurrijk stukje Rotterdam

,,Nu doe ik vaak inkopen bij mede-ondernemers in de straat. Omdat ze vaak op een andere manier tegen ondernemen aankijken is dat inspirerend en leerzaam. Ons restaurant heeft al veel goede recensies gekregen, onder meer in de NRC, waardoor ook mensen uit andere delen van de stad in aanraking komen met dit kleurrijke stukje Rotterdam.”

De Ondernemer kijkt in deze nieuwe serie naar de staat van de aloude stenen winkelstraat in grote en kleinere Nederlandse gemeenten. Hoe goed of slecht is het daarmee gesteld en wat doen ondernemers om klanten naar hun straat te lokken?

Ik heb het liever niet over ‘multicultureel’, want dan lijkt het alsof je deel uitmaakt van een sociaal plan

Fred Fitz-James