Nieuws Retail

De Winkelstraat: Zwanestraat - Kromme Elleboog als belevingsstraat place to be

De Martinitoren is in bijna de hele binnenstad van Groningen te zien als een ijkpunt voor het winkelend publiek en de plaatselijke bevolking. Als een rode loper lijkt de Zwanestraat - Kromme Elleboog richting de Grote Markt en de iconische kerktoren te bewegen. De succesformule van De Winkelstraat van het jaar 2017 zit hem niet alleen in de ligging, maar ook in de afstemming op het publiek. Een plek waar iets te beleven valt voor de nieuwsgierige toerist die zich laat meevoeren of de fijnproever die op de wenken bediend wil worden.

Pieter Stroink van Eizenga 10 augustus 2019

De straat met wortels in de 17e eeuw, was niet altijd de populaire hotspot om doorheen te struinen. Daar is pas het laatste decennium verandering in gekomen. Paul Vetter opende in 2017 met zijn compagnons de schoenspeciaalzaak ‘SchoenenZaken’ en kan zich de oude Zwanestraat nog voor de geest halen.

Straat met nieuw elan

,,Een jaar of acht á negen geleden wilde je hier niet dood gevonden worden, er zaten bijvoorbeeld allemaal van die nagelstudiootjes in. Daarna is het succes van de straat echt begonnen met Palazzo. Vervolgens hebben verschillende nieuwe winkeltjes zich hier gevestigd en aan hen opgetrokken.”

,,Deze straat, daar wil je graag naartoe. De ervaring staat centraal, dat is het belangrijkste kenmerk van de lokale winkels hier”, vertelt de Groningse ondernemer die niet bang is voor een nieuwe crisis. ,,Ik geloof dat zo’n winkelstraat als deze ook in economisch mindere tijden kan overleven. Je moet je gewoon op een slimme manier op de kaart zetten. Niet als een oude ondernemer denken in risico’s, maar in termen van wat mogelijk is.”

Crisis als kans

Natasja Huizenga is mede-eigenaar van Palazzo, een conceptstore bestaande uit een kledingwinkel, een eetcafé en een kapper. Zij geeft aan wat voor kans de crisis bood voor het starten van een nieuwe winkel. ,,In 2012 zijn we begonnen. Er was complete leegstand in de straat, waardoor de hoge huurprijzen omlaag zijn gegaan. Dat instapmoment was voor ons dus heel gunstig. Waar de gemeente Groningen zich eerst nogal star opstelde, hebben ze zich daarna opengesteld voor initiatieven van ondernemers.”

Ondanks de uniciteit van de kleine winkels, wordt juist het gemeenschappelijke belang nooit uit het oog verloren. ,,Er was een slapende winkeliersvereniging, die is nieuw leven ingeblazen. Palazzo doen we met het gezin, maar de straat gaat veel verder. Je moet elkaar proberen te versterken en dat gebeurt via de winkeliersvereniging. Moet je eens kijken hoe alles erbij staat, de straatversiering en de bloembakken. Er staan verschillende evenementen weer op de agenda om het levendig te krijgen en te houden. Daar doe je het voor. “

Groningen City Club

De Groningen City Club is de belangrijkste belangenbehartiger van Groningse ondernemers. Met Eric Bos hebben zij een voorzitter die als geen ander de tendens begrijpt van de Nederlandse winkelstraat. Als voormalige V&D-directeur in Groningen moest hij in 2015 noodgedwongen zelf de deuren sluiten, ondanks het succes van zijn eigen filiaal. ,,Je ziet dat er enorme veranderingen plaatsvinden van binnensteden. Waar het eerst plaatsen van een ‘place to buy’ waren, moeten het nu plaatsen van ‘place to be’ worden.''

Lokale retailers zichtbaarder via app

Het internet bracht zowel problemen als zegeningen met zich mee voor retailers in Groningen. Bos hoopt dat verdere digitalisering de kleine ondernemers nieuwe kansen kan bieden. ,,We zijn bezig met een pilot op te starten in augustus, om te proberen de zichtbaarheid van de lokale retailers met een app te vergroten. In de Zwanestraat zitten ondernemers die online soms moeite hebben om hun assortiment te laten zien en we willen dat met een app zichtbaar maken. Dat je ziet dat SchoenenZaken op 200 meter afstand zit en net dat éne paar schoenen heeft.”

Bos benadrukt dat een reactieve organisatie van de stad, een van de belangrijkste pijlers kan zijn voor succes van winkelstraten. ,,Je ziet daar waar ondernemers de handen ineen slaan, samen events organiseren en speciale acties zijn, het goed gaat. In steden met straten die minder goed georganiseerd zijn zie je de problemen die blijven bestaan of alleen maar groter worden.''

,,Ik denk dat een stad een verzamelplaats moet zijn van inwoners en bezoekers, waar het gezellig toeven is en waar van alles te beleven is. Groningen is in die opzet geslaagd met een straat zoals de Zwanestraat, denk ik. Met het nieuwe Groninger Forum in het centrum, willen we daarbij aansluiten. Dat moet ‘het warenhuis van de verbeelding’ worden.”

Vaste prik bij het shoppen

Voor Joshua Bergtop en zijn vriendin Sasha zijn de Zwanestraat en de Kromme Elleboog een vaste prik. ,,Het leuke is dat je er na een dag shoppen bij verschillende winkeltjes wat proeft of past en dan meeneemt voor thuis. Dat doen we dan vooral aan het einde van de middag. Om wat te scoren. Dan eindigen we meestal met een drankje in een van de kroegen in de Kromme Elleboog. Daar kunnen we vanaf het begin van de dag al naar uitkijken.”

De Ondernemer kijkt in deze nieuwe serie naar de staat van de aloude stenen winkelstraat in grote en kleinere Nederlandse gemeenten. Hoe goed of slecht is het daarmee gesteld en wat doen ondernemers om klanten naar hun straat te lokken? In deze aflevering gaan we naar Groningen.

Je ziet daar waar ondernemers de handen ineen slaan, samen events organiseren en speciale acties zijn, het goed gaat

Eric Bos, voorzitter Groningen City Club