Nieuws Retail
Winkelstraten lopen leeg? Pertinent onwaar, volgens deze retailexpert
Winkeliers moeten alle zeilen bijzetten, zo stelt ABN AMRO in een net verschenen sectorprognose. In 2019 zal de detailhandel weliswaar groeien, maar tegelijkertijd krijgen winkeliers door de concurrentie van online te maken met afnemende verkoop en leeglopende winkelstraten. Volgens Hans van Tellingen, retailexpert en oprichter van Strabo bv, is dat beeld veel te negatief.

In de prognose stelt ABN AMRO dat winkelgebieden door de concurrentie van webshops rustiger zijn geworden, met name op zaterdag. De vrees is dat de leegstand toe zal nemen in middelgrote winkelcentra. Ook hebben zelfstandige winkeliers volgens de prognose moeite met het vinden van een huurpand en zijn de winstmarges dun.
Gezonde landelijke leegstand
Hans van Tellingen is auteur van het boek Waarom stenen winkels winnen en vindt dat de prognose een te alarmerend beeld schetst. Dat winkelstraten uitgestorven raken is volgens hem een spookbeeld, dat voortkomt uit de crisisjaren vanaf 2008. Van Tellingen: ‘‘Het is zeker waar dat de leegstand in de crisisjaren is opgelopen van 4,7 naar 7,5 procent. Maar sinds 2015 neemt die ook weer af: op dit moment is de leegstand 6,7 procent en later dit jaar waarschijnlijk 6 procent. Een gezonde landelijke leegstand is ongeveer 5 procent, dus dan zit je er niet ver meer boven.’’
“Daarbij is de winkelvoorraad van 2008 tot en met 2015 nog met een paar miljoen vierkante meter toegenomen. Als dat niet was gebeurd, was er landelijk zelfs een groot tekort aan winkelruimte geweest.’’
Lees ook: Deze retailexpert ziet grote kansen voor een V&D 2.0
Regionaal probleem
Maar waarom komt ABN AMRO dan toch met deze voorspelling? Volgens Van Tellingen heeft dit alles te maken met belangen van de bank. ‘’Banken zijn altijd veel te negatief over fysieke winkels, omdat ze in het verleden webshops enorm gefinancierd hebben. In 2012 was dat een goed idee, toen we nog geloofden dat online winkels de toekomst waren en fysieke winkels ten dode opgeschreven.’’
Volgens Van Tellingen is leegstand meer een regionaal dan een landelijk probleem. ‘’Enerzijds zijn er hele sterke gebieden waar je een tekort aan winkels hebt, zoals Rotterdam (binnenstad en Alexandrium), het centrum van Amsterdam en Stadshart Amstelveen. De problemen liggen vooral in kleine en middelgrote steden: plekken zoals Delfzijl en Oldenzaal, daar is meer leegstand. Een oplossing is om winkels daar te laten saneren. Maar in de grote steden zijn er dan weer mogelijkheden om uit breiden.’’
Daling huurprijzen
De grote winkelcentra hebben dus weinig problemen, maar volgens ABN AMRO is dat een deel van het probleem. Zelfstandige ondernemers vinden het namelijk moeilijk om een pand te vinden, terwijl zij met hun gespecialiseerde, authentieke winkels de winkelstraat aantrekkelijker kunnen maken. ‘’Dat is pertinent onwaar,’’ zegt Van Tellingen. ‘’Er zijn wel wat verhuurders die alleen dure panden willen verhuren aan grote ketens, maar in de kleine, authentieke winkelstraten is de huurprijs afgelopen tijd vaak met 30 tot 40 procent gedaald. En dat is de reden waarom daar weer veel nieuwe winkels starten.''
Lees ook: Hoe Zeeman door een slimme strategie succes blijft boeken
Wel is het volgens Van Tellingen zo dat klanten vaak als eerste online kijken als ze een aankoop doen. Maar dat betekent volgens de expert vooral dat online winkels een goede aanvulling op de fysieke winkel zijn. ‘‘Op het internet kopen klanten doelgericht één product. Maar als je klanten via je webshop naar de fysieke winkel weet te trekken kopen ze veel meer. Hoe? Benadruk dat ze geen bezorgkosten betalen en biedt ze een extraatje of cadeautje aan.’’ Op deze manier is het volgens Van Tellingen veel makkelijker om als fysieke winkel winst te maken, dan als webshop.
Volgens hem bestaan er vrijwel geen winstgevende webshops. ‘’Het is goedkoper om 1000 mensen in je winkel te hebben die 5000 dingen kopen dan 1000 mensen op je webshop die 1000 dingen kopen, met bezorgkosten erbij.’’