"Niemand geloofde in mij," herinnert Oulad Thami zich. "Bij de sociale dienst dachten ze dat henna ouderwets gedoe was." Inmiddels, een decennium later, heeft ze het tegendeel bewezen. Ze zet versieringen, verkoopt hennaproducten, geeft workshops en staat op festivals. En haar enorme klantenbestand bestaat uit een veelzijdige groep vrouwen.
Verenigde statenDe 37-jarige reist door Nederland, België én Duitsland. Nu is het ook nog eens de beurt aan de Verenigde Staten, waar ze dit najaar is uitgenodigd voor 's werelds grootste bijeenkomst voor henna-artiesten in Los Angeles. De Ridderkerkse voelt zich vereerd door al die uitnodigingen.
Het succes is voor haar een verrassing. Toen Oulad Thami als alleenstaande moeder in de uitkering terechtkwam, was ze vooral op zoek naar werk dat ze met haar peuter kon combineren. Een baan bij Roteb, die ze aangeboden kreeg, was niet de oplossing. "En het paste totaal niet bij mij." Het antwoord lag bij henna.
MarokkoZe was als 4-jarige, tijdens een vakantie in Marokko, voor het eerst in aanraking gekomen met de lichaamsversieringskunst, waarbij gebruik gemaakt wordt van natuurlijke kleurstoffen. "Sindsdien ben ik geobsedeerd," vertelt Oulad Thami.
Als tiener experimenteert Oulad Thami op zichzelf met henna. Pas rond de geboorte van haar zoon brengt ze versieringen aan bij anderen. Met haar Marokkaanse techniek, waarbij ze in plaats van een spuitzak een spuit gebruikt, maakt ze gedetailleerde versieringen waarop menig henna-artiest jaloers is.
Doorontwikkelen techniekenOulad Thami steekt veel tijd in het doorontwikkelen van haar technieken. Zo is ze inmiddels alle grote stijlen machtig, waaronder de Marokkaanse, Turkse en Indiase. Ze kan niet wachten om haar kennis in Los Angeles te delen. "Mijn vliegangst houdt mij niet tegen."
Als Hand of Fatima niet was ontstaan, dan had Oulad Thami een heel ander leven gehad. "Dan was ik waarschijnlijk vrachtwagenchauffeur geworden. Het lijkt mij zo ontspannend om door landschappen te rijden."