Nieuws Actueel
Robuust Middelburg splitst op in twee zaken
Een jaar nadat Robuust landelijke aandacht trok met koffie, vinyl en een barbier in één zaak, scheiden de wegen van barista en barbier zich. De samenwerking was zo succesvol dat ze zelfstandig verder kunnen. Een interview in PZC.

Goede koffie, tweedehands elpees en een barbier. Deze opzienbarende combinatie sloeg in Middelburg - en daarbuiten - in als een bommetje. Volgens tijdschrift Linda is het één van de elf leukste koffiebars van het land. Steffen Brinkhaus deed gewoon wat hij leuk vond, en Djivi Jakhari greep de kans die Steffen hem bood. Vanaf het begin hadden ze succes.
SuccesEen jaar na de opening gaan ze uit elkaar. Ook deze opzienbare mededeling sloeg in Middelburg - en daarbuiten - in als een bommetje. Maar eigenlijk is het succes te groot geworden. "We kunnen allebei groeien en dat willen we ook. Onafhankelijk van elkaar kwamen we tot dezelfde conclusie: het is voor beiden beter om zelfstandig verder te gaan", vertelt Steffen.
"Eigenlijk keer ik nu terug op het oorspronkelijke idee: koffie en vinyl. Daar komt wel de borrel bij" - Steffen Brinkhaus, Robuust
"Mijn eerste idee was koffie en vinyl. Ik voegde iets toe wat ik tof vind en waarmee we aandacht trokken. Dat het nu verandert, is niet erg. We functioneren los van elkaar al prima, maar voor allebei is dit pand te klein."
Leuk en jammer tegelijk, luiden reacties van klanten. Djivi knikt: "Natuurlijk is het een beetje jammer. Het is mooi wat we samen hebben gecreëerd. Maar het gaat zo snel en de ruimte is zo beperkt, dat we keuzes moeten maken."
ZelfstandigHet is altijd zijn ambitie geweest een eigen barbershop te hebben. Die stap zetten, is groot. "En toen kwam Robuust op mijn pad. Ik begon met één dag, dat werden er al snel twee en na een half jaar vijf. Echt een kans om mezelf te laten zien. Bijna negentig procent is vaste klant geworden. Het is zo druk, dat ze soms al om half negen staan te wachten tot de deur opengaat. Of hier een paar uur wachten op hun beurt."
"Ik heb altijd een eigen barbershop willen hebben. Robuust is een kans geweest me te laten zien" - Djivi Jakhari, Barber Djivi
De meeste klanten komen uit Middelburg, daarom blijft de barbier daar ook. Hij opent een shop in de Korte Geere en gaat in de tweede week van september van start.
Vaste klantenOok Robuust kan bouwen op een schare vaste klanten. De activiteiten zijn uitgebreid; met muziekavonden bijvoorbeeld. En sinds enkele maanden mag - dankzij een proef van de gemeente - alcohol geschonken worden. "Dus de barbier gaat uit het concept, maar daar komt de borrel voor terug", zegt Steffen. "In de ruimte van Djivi kunnen we tien extra zitplaatsen maken. Dat is eenderde van wat we nu hebben. Dat hebben we nodig. Ook om meer armslag te krijgen voor vinyl. Want die platen moeten we wel eerst inkopen."
Het blurren - een concept met meer functies in één zaak - is een ideale kans voor startende ondernemers om de markt te verkennen, bevestigen Steffen en Djivi. Een jaar geleden hadden ze het zonder elkaar veel moeilijker gehad. Nu zijn ze groot genoeg om op eigen benen verder te gaan.