Nieuws Actueel
Rosada: van omstreden tot gewaardeerd outletcenter
Het Roosendaalse outletcenter Rosada bestaat tien jaar. Het recent uitgebreide winkelcomplex richt de aandacht steeds meer op de gevulde beurs, schrijft het Brabants Dagblad.

Zo op de vroege doordeweekse ochtend is het stilletjes in Rosada, maar schijn bedriegt. Het Roosendaalse outletcenter heeft door de recente uitbreiding een grote boost gekregen: sinds het voorjaar een groei van 56 procent. "Daar kunnen we trots op zijn. Dat is echt heel goed", zegt manager François Peeters van Rosada Fashion Outlet. "Als je alleen kijkt naar de winkels die hier al voor de uitbreiding gevestigd waren, is de groei al 30 procent."
SuccesnummerWat tien jaar geleden een omstreden project was, is anno 2016 een gewaardeerd succesnummer. In de weekends kun je er over de hoofden lopen. De modeklanten komen van heinde en verre naar het outletcenter. "Onze klanten wonen doorgaans binnen een straal van 100 kilometer om Rosada heen", zegt managing director Gerben Boomsma.
Rosada heeft 24.000 vierkante meter aan winkeloppervlak en telt sinds de uitbreiding 126 winkels. "De leegstand bedraagt 18 procent. Dat is een stuk minder dan in de binnenstad van Roosendaal", weet Boomsma.
Samen met zijn collega Peeters leidt Boomsma namens Stable International de exploitatie van Rosada. In opdracht van de Engelse vermogensbeheerder Resolution Real Estate Advisors, de huidige eigenaar van het outlet center. Ze gaan zelf actief op zoek naar nieuwe winkels voor Rosada. Peeters: "De focus komt nu meer te liggen op grote namen als Tommy Hilfiger en Hugo Boss. Daar zit de groei in. Het publiek verandert. Er zitten steeds meer mensen bij die een goed gevulde beurs hebben. We hebben Rosada opgeknapt en de horeca vernieuwd. Eten en drinken zijn cruciaal als je een dagje gaat winkelen."
VoordeelIn het wat druilerige weer van woensdagochtend loopt Joke Berk uit Oudenbosch zoekend door de kunstmatige winkelstraten. "Het is mooi geworden hier", zegt Berk. "Ik kwam altijd in Etten-Leur en in de binnenstad van Roosendaal. Maar daar is het heel erg duur om te parkeren. Hier sta je een hele dag voor 2 euro. En alle winkels zitten hier dicht bij elkaar. Dat is een groot voordeel."
De façadebouw is kenmerkend voor outletcenters als Rosada. In Nederland zijn er ook dergelijke winkelvoorzieningen in Lelystad (Batavia Stad) en Roermond (Designer Outlet). Boomsma: "Rosada loopt vijf jaar achter op deze twee. Maar met de huidige groei gaan wij het verschil snel inlopen."
ConcurrentieWethouder Cees Lok (binnenstad) van de gemeente Roosendaal is blij met het succes van Rosada. "We hebben net een binnenstadsdebat achter de rug en daar zei een centrumondernemer dat Rosada geen bedreiging vormt. Tien jaar geleden werd dat anders gevoeld. De indruk is nu dat er geen grote concurrentie is. Op Rosada kun je geen actuele mode krijgen. Dat geeft zekerheid voor de modewinkels in het centrum. Persoonlijk ben ik trots dat Rosada hier is gevestigd. Er komen veel Vlamingen en mensen uit de Randstad. De kunst is natuurlijk om deze mensen ook naar de Roosendaalse binnenstad te krijgen. Daar is een collectieve marketing voor nodig. Het mooie is dat Rosada en de binnenstad wat marketing betreft ook samen optrekken. Op de Zeeuwse campings verkondigen zij een gezamenlijke boodschap. Zo vinden ook Duitse toeristen de weg naar Roosendaal."
WerkgelegenheidVolgens Lok is Rosada ook goed voor de werkgelegenheid in Roosendaal. "Dat hebben we gemerkt met de sluiting van V&D. Veel werknemers zijn vervolgens na de uitbreiding bij Rosada terechtgekomen."
Een nieuwe uitbreiding van Rosada is volgens Gerben Boomsma vooralsnog niet gepland, maar zeker niet uitgesloten. Er is nog ruimte op het huidige perceel van het outletcenter. Robin en Marie- José Noordhuizen uit Bergen op Zoom zouden het toejuichen. Ze zijn samen met hun zoontjes Mischa (6) en Noah (4) aan het winkelen. "Er is hier meer keus dan in de binnenstad van Bergen op Zoom. Doordat er minder leegstand is, is het ook wat gezelliger", zegt Robin.
Toch maakt het paar de gang naar Rosada niet erg vaak. "Zo'n één tot twee keer per jaar', zegt Marie-José. Robin: "Meestal gaan we toch naar het centrum van Bergen op Zoom. "
DagbestedingBoomsma zet Rosada op één lijn met dagtripjes naar Antwerpen of De Efteling. "Zo moet je het zien. Het is een dagbesteding. Je verblijft hier enige tijd in een schone en veilige omgeving."
Bob van Dijk van winkeliersvereniging Collectief Roosendaal noemt Rosada een mooie aanvulling op het winkelbestand. "In de binnenstad is het ook goed toeven. We hebben een completer en gevarieerder aanbod dan Rosada waar je heen gaat voor de modekoopjes."
Lees ook: Outletdorp Rosada breidt uit met 45 nieuwe winkelsVerkeerschaos rond Rosada