Nieuws Actueel
'Rotterdam moet bovenaan lijstje winkelend Nederland staan'
Rotterdam moet bovenaan het lijstje van winkelend Nederland staan, vindt de middenstand. ,,De binnenstad moet opereren als een winkelcentrum.''

De Rotterdamse binnenstad moet opereren als een écht winkelcentrum, schrijft het AD. Dat is de wens van de nieuwe Stichting Urban Department Store Rotterdam (UDSRotterdam), waarin winkeliers en eigenaren van gebouwen van het winkelhart elkaar hebben gevonden. ,,Als het gesneeuwd heeft, ligt op alle winkelstraten drab behalve in de Koopgoot. Die is direct weer spic en span, want dat is geen openbare ruimte.''
DoelHet doel is duidelijk: Rotterdam moet bovenaan het lijstje staan als iemand wil winkelen. Bekend staan als dé stad waar het gebeurt, waar de laatste trends in de winkels zijn te vinden, waar dingen gebeuren die vooruitstrevend zijn. Rob Vester van vastgoedeigenaar Syntrus Achmea: ,,Het DNA van Rotterdam is nieuw, verrassend, spannend, no nonsense. Dat moet je ook in het winkelhart voelen.''
Daarvoor werken vastgoedeigenaren, winkeliers, horeca, culturele instellingen en andere ondernemers voortaan meer samen in de Stichting UDSRotterdam. ,,Uiteindelijk kun je niet zoveel met een mooie skyline. Je hebt meer aan een aantrekkelijke binnenstad'', zegt Vester.
ManagenSyntrus Achmea was één van de trekkers waardoor de winkeliers van de Lijnbaan en eigenaren van gebouwen de handen ineen sloegen. Samen maakten ze afspraken met de gemeente, over het beheren van Lijnbaan en omgeving alsof het een winkelcentrum was. ,,Als eigenaren betalen we de gemeente nu bijvoorbeeld om de Lijnbaan beter schoon te maken'', vertelt Vester. Met de komst van de nieuwe stichting wordt de volgende stap gezet. ,,We willen de Lijnbaan echt als winkelcentrum managen, met een eigen directeur, zowel namens de ondernemers als de eigenaren van het vastgoed.'' Dominique van Elsacker is deze directeur.
Organisatiegraad omhoogVan Elsacker heeft de opdracht te zorgen dat de organisatiegraad vooral onder de ondernemers stijgt. ,,Want met meer budget kunnen we meer doen'', legt Vester uit. Het eerste doel hierbij is van het hele Lijnbaangebied een BedrijvenInvesteringZone (BIZ) te maken, waarbij alle ondernemers en vastgoedeigenaren verplicht geld in een fonds storten. Deze jaarlijkse bijdrage wordt in het winkelgebied gestoken. Dit fonds maakt een einde aan freerider-gedrag, waarbij een winkelier of eigenaar profiteert van de goedwillenden die extraatjes bedenken om de straat aantrekkelijker te maken. Voor zo'n BIZ er is, moet echt een overgrote meerderheid akkoord gaan. In het verleden liep het hier in meer straten fout. De West-Kruiskade lukte het onlangs wel. Als de Lijnbaan op de rails staat, kunnen andere gebieden dezelfde weg volgen.
Harmonieus geheelIn het bestuur zit ook Eric van den Elshout, de nieuwe storemanager van de Bijenkorf. In Eindhoven slaagde hij erin alle neuzen één kant op te krijgen waardoor de meerderheid 'ja' zei tegen een BIZ. ,,Als iedereen meedoet, kun je echt een harmonieus geheel maken van de binnenstad'', zegt hij. ,,Ook de groep die nu niet meedoet, moeten we voor ons winnen. Dan kunnen we zorgen dat het gebied schoon is, vrij van graffiti. En we kunnen de promotie samen doen.'' Van den Elshout: ,,Nu moet je er nog bijna een TomTom bij pakken om de parkeergarage van de Bijenkorf te vinden, of te weten waar een bepaalde winkel zit. Dat moet anders. Dit is de woonkamer van Rotterdam. Je moet je gasten goed ontvangen.''
Vester weet dat het 'dagje Rotterdam' dat hij vroeger als Brabander deed, nu vaak een 'dagje Antwerpen' is. Dat moet weer veranderen. ,,We moeten dé Nederlandse stad voor mode zijn. Met grote winkels en kleinere speciaalzaken'', zegt van den Elshout. ,,We moeten gastvrijer zijn, bezoekers op weg helpen'', vult Van Elsacker aan. ,,Zodat mensen langer blijven.''