Nieuws Actueel

Rotterdamse haven strikt bollebozen

Dennis de Witte houdt een geelblauw bootje vast alsof het een baby is. Voor hem is dit de toekomst van de Rotterdamse haven. Het robotbootje kan vervuiling detecteren, dieptes meten en ook nog met camera's drugssmokkelaars betrappen. Dat bericht het AD.

Leon van Heel | Foto: Frank de Roo 9 maart 2016

Port XL varende drone dennis de witte anita felter marlon drinkwaard jan gerard snip addnovation rotterdam haven innovatie

Binnen 2 jaar varen de eerste, voorspelt De Witte. Met vijftig bootjes is de grootste haven van Europa volledig in de gaten te houden. "Naast de bemande patrouillevaartuigen", legt De Wittes kompaan Marlon Drinkwaard uit. "Als de aquadrone iets ziet, bijvoorbeeld iemand die een tas met drugs overboord gooit, kunnen die schepen er direct op af."

InnovatieHet Erasmus Centre for Entrepreneurship, in een van de Marconitorens met uitzicht op oude haventerreinen, vormde gisteren het decor van een hedendaagse aflevering van Chriet Titulaers Wondere Wereld. De aquadrone, een digitaal containerslot, een apparaat dat reddingsboten op zee vindt, een 3D-laserscanner die scheepsontwerpen maakt, computerprogramma's die de communicatie in de maritieme industrie vergemakkelijken: 19 bedrijven presenteerden er hun vinding bij PortXL, een project om innovatie in de Rotterdamse haven aan te jagen.

De tien die de meeste indruk maken van de negentien start-ups gaan een traject in van 3 maanden. Het bedrijfje Addnovation van Dennis de Witte en Marlon Drinkwaard behoort aan het eind van de dag tot de gelukkigen. Zij krijgen hulp met de financiering en het lanceren van hun product.

UitverkorenBehalve het Havenbedrijf Rotterdam doen ook baggeraar Van Oord, scheepswerf Damen en tankopslagbedrijf Vopak mee in PortXL. Deze start-up accelerator is nodig om te voorkomen dat de Rotterdamse haven achterop raakt, betoogt Leo Brand, nu innovatiedirecteur bij Vopak en eerder werkzaam bij KLM. Daar maakte hij de opkomst van Easyjet mee. "Bij KLM zag niemand hoe vernieuwend dat bedrijf was. Now they killed KLM."

Mare Straetmans, de voorman van PortXL, reisde de wereld over op zoek naar bedrijfjes. Hij denkt dat van de tien uitverkoren start-ups er zes tot acht daadwerkelijk met een product op de markt komen. Daarvan zullen drie à vier succesvol zijn, verwacht hij. "Dat is veel in de wereld van innovatieve start-ups, maar zij hebben al allerlei selecties doorstaan. Dit zijn allemaal serieuze mensen in een serieuze wereld."