Nieuws Actueel

Hoe deze RTL-show zorgt voor een flinke oppepper van de economie in Ollolai

De reality-serie op RTL4 ‘Het Italiaanse dorp: Ollolai’ is nog maar een maand op tv, en nu al lijkt het zijn vruchten af te werpen. Want Nederlandse toeristen bezoeken massaal het tot voor kort onbekende Italiaanse dorpje. "De economie heeft een behoorlijke oppepper gekregen.” Dat meldt het AD.

Eveline Rethmeier | Foto: RTL 9 augustus 2018

Rtl ollolai

In het oude centrum van Ollolai staat een derde van de woningen leeg, vaak al langer dan dertig jaar. De huizen zijn inmiddels vervallen en overwoekerd door onkruid als burgemeester Arbau besluit dat er iets moet veranderen. Hij wil het dorp een nieuw leven in blazen. De burgemeester komt met het idee om de vervallen en verlaten woningen in zijn gemeente voor een euro te verkopen. De prijs is symbolisch, maar de koper moet het huis wel binnen drie jaar opknappen. Als het AD en RTL Nieuws het initiatief van de burgemeester oppikken, lijken met name Nederlanders warm te lopen voor dit idee. Arbau: "Ik heb na die reportages honderden, misschien wel duizenden e-mails en berichten via Facebook ontvangen, vooral van Nederlanders", zegt hij tegen het AD.

Reality-show

RTL4 besluit een reality-programma te wijden aan het initiatief: Het Italiaanse Dorp: Ollolai. Hierin worden vijf koppels gevolgd die daadwerkelijk de kans krijgen om voor één euro een huis te kopen. Als tegenprestatie moeten ze moeten in Ollolai een bedrijf starten, integreren in het dorp én de bouwval opknappen. En nu het reality-programma een maand op de Nederlandse televisie te zien is, lijken de Nederlandse toeristen al hun weg naar het dorp gevonden te hebben. Tot grote tevredenheid van burgemeester Arbau: "Ik was in het begin een tikkeltje nerveus of de oudere bevolking van het dorp wel zin zou hebben in al de cameraploegen die dagelijks door het dorp trekken.'' Tot zijn opluchting merkte hij dat iedereen zich goed vermaakt. "En daar gaat het om. Ik wilde het leven van de inwoners van Ollolai verbeteren. Dat lijkt me gelukt. Het is hier nog nooit zo druk geweest."

Lokale ondernemers

Het zijn vooral de lokale ondernemers die op dit moment van de Nederlandse toeristen profiteren. Zo zit de bar van Massimo, in een zijstraatje bij het dorpsplein, om één uur ’s middags vol met lunchende Nederlandse families. Massimo slalomt met schalen ravioli tussen de tafels. "Ik heb speciaal mayonaise aangeschaft. Die eten jullie bij de frieten, toch?'' Tot voor kort verkocht hij overdag vooral koffie en nog wat flesjes bier. Een enkele keer serveerde hij ’s avonds pizza. Massimo: "Ik heb nog nooit zo hard gewerkt. Ook de crew komt hier graag. Vorige week kreeg ik van een van mijn stamgasten - met een knipoog - het verwijt dat van de dertig mensen die aan de bar stonden, er slechts zes Italiaan waren.'' Lachend duikt hij weer de keuken in.

Reality tour

Sinds vorige maand heeft het dorp ook speciaal een tourist office geopend. Hier legt een gemeentemedewerker uit waar de 1-eurohuisjes staan, waar de vijf Nederlandse koppels wonen. Toeristen kunnen zelfs een speciale reality tour krijgen. Yvonne en Janpieter Corbeek uit Nederhorst den Berg hebben hem net achter de rug. Ze zijn door deelnemer Diederik rondgeleid en hebben deelneemster Danielle zien klussen. Yvonne: "Echt ontzettend leuk. Wat een oase van rust hier. We kijken thuis vaak naar het programma en hadden op de kaart al opgezocht of het haalbaar zou zijn om even langs te gaan.'' Janpieter moet er zelf niet aan denken om huis en haard achter te laten. "Ik ben er te oud voor, maar ik snap ze wel. Dit is een geweldig avontuur.''

Na afloop van de tour loopt burgemeester Arbau even langs, om de Nederlanders persoonlijk te verwelkomen. Of er nog huisjes voor 1 euro zijn, wil iemand weten. "Zeker. Stuurt u een mail naar het speciale e-mail-adres op onze website. Hoe meer Nederlanders, hoe beter!''