Nieuws Actueel

'Schade storing Schiphol loopt in tientallen miljoenen'

Nooit eerder hield een storing in de brandstofvoorziening Schiphol in z’n greep. Het zorgde voor 300 geannuleerde vertrekkende en inkomende vluchten met duizenden gestrande reizigers als gevolg. De malaise leidt onder meer tot de typisch Nederlandse vraag: wat kost dat?

Robbert Daalder | Foto: ANP 26 juli 2019

Luchtvaartdeskunidge schade storing schiphol tientallen miljoenen

,,Het is lastig om een gerichte schatting van het uiteindelijke schadebedrag te maken”, vertelt Joris Melkert als luchtvaartspecialist van TU Delft. ,,Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het niet om tienduizenden euro’s of tonnen gaat, maar om tientallen miljoenen euro’s. Er zijn een heleboel partijen die de dupe zijn van deze storing. We zullen over een tijdje pas weten wat de financiële gevolgen zijn van deze storing.”

Melkert wijst erop dat er nog steeds veel passagiers op het vliegveld zitten die geen kant op kunnen. Die zo snel mogelijk alsnog naar hun plaats van bestemming moeten. ,,Wie gaat dat allemaal betalen? De betrokken luchtvaartmaatschappijen zullen dit kwalificeren als overmacht omdat ze hier simpelweg geen invloed op hebben. Ik verwacht een lange juridische strijd tussen verschillende partijen.”

Imagoschade voor luchthaven en luchtvaartmaatschappijen

,,De luchtvaarmaatschappijen lopen schade op omdat ze Schiphol niet konden bereiken en/of verlaten. Er moesten tickets worden omgeboekt, extra toestellen worden ingezet, hotelkamers voor passagiers worden geboekt en ga zo maar door. Daarnaast moet je je bedenken dat vliegtuigen woensdag urenlang stil hebben gestaan met de motoren aan om de airco in het toestel te kunnen laten draaien. Dat kost brandstof. En dan is er imagoschade. Iets dat zich niet makkelijk in geld laat uitdrukken. De storing is dan wel niet de schuld van de maatschappij, maar zij moeten wel een oplossing bedenken voor de problemen die eruit voortkomen. Hetzelfde geldt voor Schiphol.”

Overige maatregelen die tijd en geld kosten

Kijken we naar de Amsterdamse luchthaven, dan zijn er nog veel meer problemen waarmee zij te maken hebben. Problemen die veel geld kosten. ,,Denk hierbij aan het inzetten van extra mensen om iedereen te woord te kunnen staan of te helpen. Er zijn veldbedden geregeld voor de gestrande passagiers, er is extra personeel ingezet om in de watervoorziening te kunnen voldoen en er zijn bijvoorbeeld mensen van het Rode Kruis ingehuurd. Wat denk je van de logistiek rond koffers? Die staan in de kelder en moeten worden opgeslagen. Ook dat kost tijd en geld.”

Wie is er verantwoordelijk voor de storing op Schiphol?

Nadat de luchtvaartexpert ook nog heeft gewezen naar de omzetderving van de brandstofleverancier, geeft hij aan het merkwaardig te vinden dat alle betrokken partijen rond deze storing de kaken stijf op elkaar houden. Wie is hier schuldig? Is dat Aircraft Fuel Supply (AFS) dat verantwoordelijk is voor de gehele brandstofketen op Schiphol? Er gaan inmiddels verhalen dat er woensdagmiddag een kleine brand zou zijn geweest bij het tankpark van AFS.

Welke keuzes zijn er na de storing gemaakt en waarom is er geen back-up bij een crisis als deze? ,,Misschien is er destijds bij de aanleg bewust besloten om geen back-up te realiseren. Vond men de kosten de hoog en was iedereen bereid het risico te nemen dat we eens in de 25 jaar met zo’n storing te maken hebben. Het is tenslotte niet zo dat er doden of gewonden bij kunnen vallen.”

Schiphol gaat onafhankelijk onderzoek instellen

Schiphol heeft laten weten een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de problemen met de brandstofvoorziening en hoe deze in het vervolg kunnen worden vermeden.