Nieuws Actueel

Scheepsbouwer Gerlien van Tiem staat altijd paraat

Marmeren vloeren, fluwelen tapijten en een zwembad met handgemaakt mozaïek. Als de Oostenrijkse keizerin Sissi nu een cruise zou boeken, koos ze vast voor het luxe riviercruiseschip de Maria Theresa.

Lotte Martini | Foto: Eveline van Elk 30 mei 2016

GZ34 2105 Grenzeloos Gerlienvan Tiem foto2 Evelinev Elk

Het zusterschip de Catherine en de Maria Theresa zijn de parels in de vloot van De Gerlien van Tiem, een scheepswerf in Druten. Trots toont Frank van Tiem op zijn tablet foto's van zijn varende barokkastelen. "Langs deze glazen lift stroomt water naar beneden. De bouwers zijn in Las Vegas gaan kijken hoe je zoiets maakt. En dit is een van de slaapkamers. De rederij wilde niet dat bij binnenkomst de televisies zichtbaar zouden zijn, dus die hebben we verstopt achter een spiegel."Lees verder na de fotoOpdrachtgeverHet resultaat viel zo in de smaak bij de Amerikaanse opdrachtgever Uniworld Boutique River Cruises, dat de scheepswerf ook de Joie de Vivre, bestemd voor tochten van Parijs naar Le Havre, mag voltooien. Het schip komt casco binnen en vertrekt circa zeven maanden later met een compleet interieur. "Tot aan de handdoekjes in de badkamers toe."FamiliebedrijfHet Drutense familiebedrijf, in 1967 opgericht door vader Frans, bouwt niet alleen luxe cruiseschepen, maar verricht ook reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan gewone binnenvaartschepen. Twee havens en diverse dokken aan de Waal bieden ruimte aan zo'n 450 schepen per jaar. Het is een strategisch gekozen plek; heel Europa passeert de werf, op weg naar de Rotterdamse haven of op de terugweg. Een kapotte schroef is er zo vervangen en een beschadigde bodem snel gerepareerd.BinnenslepenOpdrachten voor groot onderhoud en verbouwingen proberen vader en zoon Van Tiem actief binnen te halen. De binnenvaartspecialisten gaan vaak op bezoek bij buitenlandse rederijen en staan ook op beurzen. "Op een van die beurzen liepen we onze Amerikaanse opdrachtgever tegen het lijf." BuitenlandZelfontwikkelde technieken, zoals de boegschroef en spudpaal, brengen hen zelfs buiten Europa. "In Australië, Suriname en Dubai bijvoorbeeld. Een baggerschip van Boskalis was aan het werk in Dubai en had problemen met de boegschroef. Wij gingen erheen voor reparatie."ParaatHet is belangrijk altijd paraat te staan, stelt Frank. "De binnenvaart gaat 24 uur per dag door. En wij dus ook. Om de relatie met onze klanten goed te houden moeten we ze in de watten leggen."