Actueel

Schiphol schrapt definitief zomervluchten, ANVR spant rechtszaak aan

 
schiphol schrapt definitief zomervluchten anvr spant rechtszaak aan
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Luchtvaartmaatschappijen zullen komende dagen tienduizenden vakantiegangers moeten omboeken of teleurstellen. Schiphol gaat definitief vluchten schrappen in de zomervakantie. De luchthaven maakt donderdagavond bekend hoeveel vluchten geschrapt moeten worden in verband met personeelsgebrek bij met name de handbagagecontrole. Reiskoepel ANVR verwacht zeker tientallen miljoenen euro's schade en spant een rechtszaak aan tegen Schiphol, meldt het AD.

Lees verder onder de advertentie

Laatste update: 16 juni 2022 20:17

De toelichting van Schiphol op de plannen voor maatregelen zou aanvankelijk op vrijdagmorgen plaatsvinden, maar deze werd verzet naar donderdag 19.00 uur. Tijdens de bijeenkomst zal Schiphol-baas Dick Benschop ingaan op het terugbrengen van het aantal passagiers om de drukte op de luchthaven beheersbaar te houden. Het verminderen van het aantal reizigers was al een van de aspecten van het noodplan van Schiphol.

De precieze uitwerking van de plannen laat overigens ook na vrijdag nog op zich wachten. Dit omdat de slotcoördinator zich nog over de starts en landingen moet buigen. Daarnaast is het aan maatschappijen en reisorganisaties zelf om nog te puzzelen met de aantallen. Dan gaat het bijvoorbeeld over het omboeken van passagiers, het verplaatsen van vluchten naar andere luchthavens of het instellen van een boekingsstop.

Lees verder onder de advertentie

Het schrappen van vluchten hing al weken in de lucht. De afgelopen tijd had Schiphol al gevraagd aan de vliegmaatschappijen om vrijwillig vluchten te annuleren, maar geen enkele wilde dat.

Lees hier de blog van reisondernemerElske Doets: 'Gezond toerisme vraagt om samenwerking, niet om schadeclaims'

Woedende ANVR bereidt rechtszaak voor tegen Schiphol

De ANVR is woedend over de gang van zaken, schrijft het AD. De koepel vreest dat reisorganisaties door het ‘falend personeelsbeleid’ van Schiphol tientallen miljoenen euro’s schade lijden. Niet alleen vanwege het annuleren van reizen, met alle financiële gevolgen van dien, ook zullen veel mensen die nog een lastminute reis hadden willen boeken zich nu wel bedenken. ,,Dit levert ons gigantisch veel schade op", aldus de ANVR.

Lees verder onder de advertentie

De reisorganisaties hebben een advocaat in de arm genomen en gaan een rechtszaak aanspannen tegen Schiphol. ,,De luchthaven zal deze schade moeten gaan betalen.”

Lees ook: Corendon verplaatst 150 zomervluchten van Schiphol naar Rotterdam

Steeds meer vakantiegangers willen Schiphol mijden

Nederlanders die met het vliegtuig op vakantie gaan, kiezen vaker voor een luchthaven in België of Duitsland. Ook regionale luchthavens zoals Rotterdam, Eindhoven en Maastricht zijn in trek. Reisorganisatie Sunweb merkt dat steeds meer reizigers een vakantie boeken vanaf de luchthavens van onder meer Brussel, Düsseldorf of Keulen-Bonn. Daarmee hopen ze taferelen zoals op Schiphol, waar vaak lange rijen staan, te voorkomen. Ook bij TUI merken ze de onrust onder de vakantieganger en zien ze meer interesse voor een vertrek vanaf regionale luchthavens.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Schiphol kijkt nog naar mogelijke maatregelen in augustus

Zeker een op de zes Nederlanders maakt volgens Sunweb gebruik van de mogelijkheid om vanaf een Duitse of Belgische luchthaven te vertrekken. Sunweb merkte al dat in de meivakantie Brussels Airport aan populariteit won. Ook voor Sunweb zelf is het uitwijken naar andere luchthavens een manier om de drukte op Schiphol te ontlopen.

TUI noemt de bevindingen van Sunweb "niet zo gek", ook omdat Nederlanders in de media continu de problemen op Schiphol voorgeschoteld krijgen. Daarmee worden klanten een beetje schuw, aldus een woordvoerster van TUI. De organisatie wijst erop dat het omzetten van vluchten niet zomaar kan. ,,Rotterdam heeft bijvoorbeeld ook beperkingen", legt de zegsvrouw uit. Ze wijst erop dat regionale luchthavens ook maar een beperkt aantal starts en landingen mogen afwikkelen en dat de uren waarop gevlogen mag worden beperkter is. Volgens TUI is de werkelijkheid op Schiphol overigens wel wat beter dan het algemene beeld in de media.

Lees verder onder de advertentie