Nieuws Actueel

10 jaar succes: veilige kaartenhouder Secrid groeit dagelijks met 4 verkooppunten

Hoera voor Secrid. Het Haagse bedrijf achter de 'pasjesportemonnees' bestaat tien jaar. Het wereldwijde succes van de kaartenhouder wordt almaar groter, aldus AD.

Malou Seijdel | Foto: Frank Jansen 2 februari 2019

Secrid blijft groeien hoe

Secrid in een notendop: een paar maanden na het bijna-faillissement van hun ontwerpbureau richtten René van Geer en Marianne van Sasse van Yssel in 2008 een nieuw bedrijf op. In kaartenhouders, speciaal voor bankpasjes. De aluminium wallet maakt digitaal zakkenrollen onmogelijk: de houders beschermen de pasjes en blokkeren ongewenste RFID en NFC-communicatie. Bovendien hoort 'per ongeluk' inchecken met de ov-chipkaart, voor wie zijn pasje in een Secrid-wallet bewaart, tot het verleden.

Natuurlijk: partners René en Marianne (zakelijk én privé) geloofden in hun 'nieuwe, innovatieve versie van de portemonnee'. Maar dat Secrid zó'n enorm succes zou worden, kon niemand voorzien. 'Ongeveer een miljoen' wallets in zes verschillende modellen worden jaarlijks verkocht, in zeventig verschillende landen. De Secrid-wallets liggen wereldwijd in 7500 winkels, dagelijks (!) komen daar vier nieuwe verkooppunten bij.

Groei vanaf dag één

Secrid maakt vanaf dag één een groei door, die almaar groter wordt. Het aantal medewerkers bij het bedrijf verdubbelde in de afgelopen vier jaar tot ongeveer honderd. Op zóveel mensen was de unit in bedrijfsverzamelgebouw Caballerofabriek, sinds 2008 uitvalsbasis van Secrid, niet voorzien. En dus was een verhuizing naar een groter pand vorig jaar noodzakelijk. Het hoofdkantoor is nu gevestigd aan de Saturnusstraat, hemelsbreed enkele meters verderop. Wie er binnenstapt, zou overigens kunnen denken dat hij verkeerd zit. De entree doet met een stijlvolle bar, moderne tafeltjes, leren bankjes en koffiebar meer aan als een hip café dan een werkplek.

En dat is precies de bedoeling, vertelt Van Geer later aan één van de lange tafels in de al even moderne kantoorruimte (of is het een Pinterest-afbeelding?). ,,Stijf en zakelijk past niet bij ons bedrijf", legt de initiatiefnemer en directeur van Secrid uit. ,,We vinden het belangrijk dat medewerkers zich hier thuis voelen. De sfeer is gezellig en ongedwongen."

Bij een 'thuis' hoort familie. Een bonte, jonge familie. Zo omschrijft Van Geer het team dat hij in de afgelopen tien jaar om zich heen verzamelde. Slechts een deel van hen is op deze woensdagmiddag aan het werk in het hoofdkantoor op de Binckhorst. ,,Er zijn continu werknemers onderweg", vertelt Van Geer. ,,Zo reist momenteel een groepje met onze wallets langs beurzen en winkels in Amerika. Andere medewerkers zijn elders in Europa op pad."

Copycats

Zelf stond Van Geer vorig weekend op drie beurzen in Frankrijk. Op twee daarvan ontdekte hij ondernemers met kaartenhouders die wel érg veel gelijkenissen vertoonden met die van hem. ,,Ik ben erop af gestapt", vertelt Van Geer, die in de afgelopen vijf jaar liefst driehonderd zogeheten copycats op het spoor kwam en in zijn archief verzamelde. Hij moet lachen: ,,Toen ze me zagen aankomen, kropen ze nog nét niet onder hun tafel. Dat is even schrikken. Ik blijf overigens best vriendelijk op zulke momenten en zeg tegen die mensen dat ze het product maar beter zo snel mogelijk kunnen weghalen. Omdat het strafbaar is, wat ze doen. En omdat ze het product anders binnenkort alsnog kunnen terugroepen bij de consument. Dan ben je verder van huis..."

Slechte concurrenten

Vier medewerkers van Secrid werken fulltime aan de brand protection om het succesvolle merk te beschermen. Want niet alleen op beurzen en in marktkramen, ook online duiken regelmatig neppers op. Van Geer: ,,Kopiëren is strafbaar, maar er zijn ook look-a-likes die ontzettend op Secrid lijken, maar waarvan de makers de patenten hebben weten te omzeilen. Geen échte kopieën, dus." Zulke 'slechte concurrenten' probeert Van Geer te zien als iets positiefs. ,,Ze houden je scherp", stelt hij. ,,Zonder B- en C-merken, geen A-merk. Aan ons de taak om de beste te zijn en te blijven."

Tweede samenwerking

Secrid groeide in tien jaar tijd uit van een innovatieve start-up tot een wereldwijd bekend miljoenenbedrijf. Na Freitag, het eerste merk waarmee Secrid een samenwerking is aangegaan, volgen nu aanvragen van andere brands. Een tweede samenwerking met een 'grote naam' komt er binnenkort aan, vertelt Van Geer. ,,Met wie, blijft nog even geheim."

In 2018 openden de eerste shop-in-shops van Secrid in de chique warenhuizen Printemps (Parijs), Brown Thomas (Dublin) en Illums Bolighus (Stockholm). ,,Dat ons product - waarvan de onderdelen nog altijd grotendeels geproduceerd worden op sociale werkplekken in Nederland - tussen merken als Prada, Louis Vuitton en Paul Smith ligt, is onbeschrijflijk."

Bescheiden blijven

Terwijl hij enthousiast vertelt over wat het bedrijf met Secrid bereikte, verschijnt zo nu en dan een blos op de wangen van Van Geer. Op arrogantie kun je deze succesvolle ondernemer niet betrappen. Van Geer blijft bescheiden. Een beetje verlegen, zelfs.

Als het aan de ondernemer ligt, zet de groei ook de komende tien jaar door. Nog dit jaar opent de eerste Secrid-winkel. ,,We hebben altijd gezegd: bij een merk hoort een winkel. Een zaak om te laten zien waar we voor staan, waar we kunnen experimenteren en kunnen opleiden." Over de locatie wordt momenteel gesproken met makelaars, waarschijnlijk wordt het Rotterdam. ,,Als die er eenmaal is, volgt een tweede flagshipstore. Die komt in Venetië", weet Van Geer.