Nieuws Actueel
Seepje: schonere wereld met schillenzeep uit Nepal
Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies (24) - alias 'de mannen met passie voor wassen' - willen de wereld veroveren met Seepje, een natuurlijk wasmiddel uit een Nepalese vrucht. Wat de Haagse jongemannen drijft? Niet per se die dikke auto, wel een betere wereld.

Wassen voor een betere wereld, leg dat eens uit?
,,Seepje is een natuurlijk product, gemaakt van de schillen van de Sapindus Mukorossi (grote zeepnoot, red.) uit Nepal. Zodra die schillen water zien, maken ze een natuurlijke vorm van zeep aan. Vier schillen en je was wordt zacht, schoon en bacterievrij. Seepje doet de natuur geen geweld aan. Bovendien is Seepje fairtrade. We betalen Hari de schillenboer goed, zodat hij zijn personeel, 32 mensen, een inkomen kan geven.''
Hari de schillenboer?
,,Dat is onze contactpersoon in Kathmandu. Hij is zakenman en in zijn werkplaats worden de vruchten ontdaan van de schillen. Hari wil samenwerken met partners in het westen, zoals Seepje, en zo betere werk- en leefomstandigheden creëren voor de mensen in Nepal. Dat is precies wat wij ook willen. We kopen de schillen tegen een eerlijke prijs bij hem in en laten ze in Nederland bij sociale werkplaatsen verpakken.''
Jullie concullega's zijn grote jongens als Unilever, Procter & Gamble. Waar halen jullie, studenten bedrijfskunde van amper 22 jaar, het idee en het lef vandaan?
,,Veel mensen hebben ons inderdaad voor gek verklaard. Maar wij hadden het sterke gevoel dat we dit moesten doen. Het idee ontstond toen we op tv kleuriggeklede Nepalese vrouwen zagen. Ze wasten met schillen. Wij dachten: waarom moet dat bij ons zo synthetisch? We schraapten onze studiebeurzen bij elkaar, 4600 euro, en zijn begonnen Seepje te ontwikkelen. In 2013 arriveerden de eerste 500 kilo schillen per boot. Inmiddels ligt Seepje in 400 winkels.''
Een lekker eigenwijs wasmiddel. Duurzaam verpakt, marketingteksten met een knipoog. Dat riekt naar een groot team medewerkers.
,,Er zijn ruim 2 miljoen 'natuurlijke wasjes' met Seepje gedraaid, maar tot nu toe doen we het meeste werk zelf. Melvin is van de financiën en inkoop, ik doe strategie en marketing. Het budget is klein, we rijden geen dure auto en zijn zelfs nog niet naar Nepal geweest, te duur. Ons 'washok' is slechts een klein kantoortje. Alles wat we met Seepje verdienen, steken we in het bedrijf. Rijk worden is niet ons voornaamste doel. Een betere wereld wel. Seepje moet vooruit, niet wij,'' besluit Jasper.
seepje.nl