Actueel

Staatsloterij wint Gouden Loeki met 'Freddie'

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Laatste update: 14 februari 2020 11:11

In het tv-spotje wordt Freddie gered door een deelnemer aan de loterij, die een huisje bouwt zodat het diertje zijn winterslaap kan houden. Het televisie kijkend publiek kon tot dinsdag stemmen op zijn favoriete commercial. Zo’n 51.000 tv-kijkers deden dat.

Het is het tweede jaar op rij dat Staatsloterij en reclamebureau TBWA\Neboko het gouden beeldje winnen. Vorig jaar deden ze dat met het hondje Frekkel. Het is de 25ste keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Lees verder onder de advertentie

Anders dan Frekkel is Freddie niet echt. Volgens chief creative officer Darre van Dijk was het eerste plan wel om een écht dier te casten voor het filmpje waarin een oudere man zich over een verdwaald egeltje ontfermt dat in winterslaap gaat, vertelde hij in december.

,,Het probleem was alleen dat de inheemse egels in de najaarsperiode zich echt al voorbereiden op die winterslaap en dus te moe zijn, te weinig energie hebben. En we wilden ook geen Afrikaanse egel inzetten die een ander bioritme heeft want dan hadden de echte egel-kenners vast zoiets gehad van: hé, maar die komt in Nederland helemaal niet voor.’’

Uiteindelijk gingen de acteurs in het reclamefilmpje aan de slag met een knuffelegel en werd die in alle scènes later in de animatiestudio vervangen door een beweeglijke, net echte egel.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Dit zijn de tien finalisten van 25e Ster Gouden Loeki