Aangeboden door Rabobank

Nieuws Actueel

8 stappenplan: is jouw bedrijf klaar om te vernieuwen?

Ondernemen is continu blijven vernieuwen. Maar hoe weet je of jouw bedrijf flexibel genoeg is en of medewerkers de juiste capaciteiten hebben? Dit 8 stappenplan laat zien wat de voorwaarden zijn voor meer innovatie. Zo maak je de weg vrij voor vernieuwing.

Van onze redactie 18 oktober 2019

Afb bij 8 stappenplan

Stap 1. Inspirerend leidinggeven

Succesvol vernieuwen start bij de ondernemer zelf. Of, als het bedrijf iets groter is, bij het managementteam. Geef je mensen in de organisatie ook echt de ruimte om ideeën te bedenken en die vervolgens uit te werken?

Kijk daarbij ook naar de samenstelling van het bedrijf. Diversiteit is een voorwaarde voor innovatie, dus het is belangrijk om verschillende soorten mensen in de leiding van een bedrijf te hebben. Zij kunnen het team inspireren om met meer nieuwe ideeën te komen. In de ideale situatie is er in de leiding een durfal die overal kansen ziet, maar ook een expert met productkennis en een financiële man of vrouw die vooral kijkt naar de waarde van een innovatie.

Stap 2. Diverse talenten samenbrengen

Vernieuwing komt niet van machines, algoritmes of software. Die komt van mensen. Essentieel daarin is de samenstelling van het team. Net als bij het managementteam geldt hier: hoe diverser, hoe beter. Drie types die sowieso in het team moeten zitten zijn de creatieveling, de specialist en de regelneef. De creatieveling komt met de ideeën, weet wat klanten willen en heeft bij voorkeur een marketingachtergrond. De specialist werkt het idee uit en zorgt dat het toepasbaar is in de praktijk. De regelneef is ondertussen degene die alle veranderingen faciliteert.

Stap 3. Minder hiërarchie op de bedrijfsvloer

Afwijkende meningen en creativiteit zijn hard nodig om vernieuwing aan te wakkeren. Dat lukt alleen als jouw organisatie niet té hiërarchisch is ingericht. Vertrouw dus op het team en durf hen ook veel verantwoordelijkheid te geven, want zo ontstaan vaak nieuwe ideeën. Wie er een te strakke organisatiestructuur op nahoudt, ziet veel innovaties vroegtijdig sneuvelen.

Stap 4. Concreet worden

Je medewerkers moeten weten waar je met het bedrijf naartoe wilt. Heb jij al zo'n duidelijke koers uitgestippeld? En - ook heel belangrijk - deel je die met de rest van het bedrijf? Om te juiste innovaties te stimuleren moet je duidelijke keuzes maken en daarover communiceren met het team. Wil je een koploper zijn die sterk inzet op productinnovatie, of je richten op procesinnovatie? Dat laatste houdt in dat je vooral de dagelijkse bedrijfsvoering steeds een beetje beter wilt maken.

Stap 5. Een experimentele cultuur faciliteren

Testen, testen en nog eens testen. Een typisch kenmerk van innovatieve organisaties is de cultuur van experimenteren. Dit kan bijvoorbeeld door de klant meer bij het proces van vernieuwing te betrekken, ook als het product nog verre van perfect is. Feedback is van onschatbare waarde voor vernieuwing. Een prototype van een product geeft antwoord op de meest urgente vraag: heeft mijn klant hier behoefte aan?

Stap 6. Kennis buiten de deur zoeken

Vernieuwen is steeds meer een kwestie van samenwerken. Beschik jij over een netwerk van kennispartners, binnen én buiten het bedrijfsleven? Dit kunnen ROC's, universiteiten of andere ondernemingen zijn. Soms zijn die in dezelfde sector actief, soms ook op een heel ander terrein. Waar het om gaat is dat de twee organisaties elkaar goed aanvullen met kennis en ervaring.

Stap 7. Lef hebben en fouten maken

De vrees om fouten te maken blijkt in de praktijk regelmatig een innovatie-remmer. Veel ondernemingen zijn erop gericht om zo min mogelijk fouten te maken, terwijl je om te innoveren juist ook de durf moeten hebben om dingen te proberen. Om te vernieuwen moet je dus de controle los kunnen laten, al is dat nog zo moeilijk. Ideeën bedenken, verfijnen en verder ontwikkelen lukt alleen als je een cultuur smeedt waarin fouten niet meteen worden afgestraft.

Stap 8. Zorgen voor een digitale testomgeving

Steeds meer bedrijven zorgen voor een digitale testomgeving bij het ontwikkelen van een nieuw of verbeterd product. Zo’n digitale testomgeving geeft je de mogelijkheid om klanten verschillende versies van een product voor te schotelen. Dit geeft je de mogelijkheid om te experimenteren en te kijken wat er het beste werkt, bijvoorbeeld door middel van AB-testen.

Wil je kijken of jouw bedrijf klaar is voor innovatie? Op de website van de Rabobank staat een handige test.

Meer weten over groei en innovatie?

Het Nederlandse MKB heeft enorm veel kansen om te groeien. Door efficiënter te werken, te investeren in vernieuwing en het verkennen van nieuwe markten. Rabobank helpt ondernemers met groeiambities. Laat je inspireren door onze voorbeelden, tips en financieringsmogelijkheden op Rabobank.nl/groei

Advertisement