Nieuws Actueel

Met deze strategie wil nieuwe CEO Christine le Duc klanten verleiden

Het had weinig gescheeld of de halve eeuw oude erotiekketen Christine le Duc was failliet verklaard. Audrey van Ham staat nu als eerste vrouw ooit aan het roer. Ze gaat duidelijk een andere koers varen. ,,Er was vaak strijd tussen mij en de mannen", zegt zij tegen het AD.

Virginia Groenendijk | GUUS SCHOONEWILLE 20 augustus 2018

,,Mijn oma hielp me de erotiek in’’, zegt Audrey van Ham (40), gestoken in een zwart jurkje met glimmende studs. Op een gecapitonneerd zwart bankje in de Rotterdamse winkel aan de Meent gaat ze er even goed voor zitten. ,,Ze zag in de krant een advertentie voor inkoper van lingerie bij sekswinkel Pabo. Tot dan toe zat ik in de handdoeken en bedovertrekken. ‘Dit lijkt me wel wat voor jou’, zei ze.’’

Beate Uhse

Van Ham is sinds kort ceo van Christine le Duc, dat deze maand haar 50ste verjaardag viert. Ze staat meteen voor een pittige taak: binnen twee jaar de omzet verdubbelen, terwijl de branche in zwaar weer verkeert. Voormalig moederbedrijf Beate Uhse, tevens eigenaar van het Nederlandse Pabo en Franse Adam & Eve, vroeg vorig jaar december faillissement aan na jarenlange verliezen.

Lees ook: Hoe het zo mis kon gaan met seksshop-gigant Beate Uhse

Is er nog hoop voor Christine le Duc?

,,Ja. Er is veel vraag naar advies op seksueel gebied. Op internet is alles voorhanden, maar veel mensen weten niet hoe het er dan in de echte wereld aan toe gaat. Er is geen ander Nederlands bedrijf dat net als wij op vrouwen gericht is en advies kan geven met winkelmedewerkers die tussen de tien en vijftien jaar aan ervaring hebben. Daar is in alle leeftijdscategorieën behoefte aan. Zo krijgen we in de winkel naast verlegen 18-jarigen ook een enorme havenarbeider van 90 en zijn petite vrouw van 84 over de vloer, die hier om de paar maanden wat kopen.’’

De erotiekwinkels vallen met bosjes om.

,,We gaan daarom sterk inzetten op de online verkoop, op digitale zichtbaarheid met influencers. En op lingerie, die is nu al goed voor 50 procent van de omzet. We willen het aanbod van verleidelijk ondergoed voor vollere vrouwen verruimen. Dat is nu vaak nog niet voorhanden, of erg degelijk met van die brede banden. Daarnaast moet het imago hoognodig worden afgestoft. ‘Christine le Duc, bestaat dat nog?’, hoor ik regelmatig. En de winkels mogen wat toegankelijker worden, bijvoorbeeld met meer licht.’’

Waarom kiest u niet voor volledig online?

,,Dat zou tonnen extra kosten door lopende contracten. Maar belangrijker is: ik geloof echt in de adviserende rol in fysieke winkels. Gisteren zei een meisje in Leiden dat ze op een Chinese website een vibrator had gekocht, maar dat die superwarm werd. Dat ding gaat wel je lijf in. Je moet weten wat je koopt. Op school leer je over zwanger worden, ziektes en oei oei oppassen. Er wordt weinig verteld over lust en plezier.’’

Intussen bieden jullie alleen cursussen aan die gericht zijn op het behagen van de man.

,,Klopt, dat zijn we ook aan het veranderen. Het is nog even zoeken naar de vorm. We testen met studenten nu verschillende manieren om zowel mannen als vrouwen wegwijs te maken in bed. Je moet beseffen dat we uit een mannenbolwerk komen.’’

,,Het bestuur van Beate Uhse bestond naast mij uit tien mannen. Ook de meeste leveranciers waren man. We voerden vaak discussies. Vrouwen snappen meer van de vrouwelijke erotiek en zijn wat subtieler. Het was bij Beate altijd een strijd tussen lingerie en speeltjes. Ik ben ervan overtuigd dat mooi ondergoed vrouwen ontzettend aanspreekt en de drempel verlaagt om het verdere assortiment in de winkel te bekijken. Dat kan ik nu gaan doorvoeren. We draaien momenteel een proef met het merk Sapph.’’

Spannende bh's

Van Ham loopt naar het lingerierek. ,,We hebben spannende strass-bh’s, maar ook ‘draagbaar’ ondergoed voor elke dag.'' Ze begint een tour door de winkel. Via de veren, panty’s en stimulerende olietjes - ,,Kijk, deze wordt warm als je erop blaast’’ - komen we bij de speeltjes terecht. Ze pakt een verfijnd, v-vormig artikel. ,,Deze is bijvoorbeeld tegelijkertijd voor de man en de vrouw te gebruiken. Mannen vinden zo’n grote knalroze Tarzan vaak toch wat intimiderend.’’

Van Ham wijst naar een ovaal apparaat ter grootte van een handzeepje, ingelegd met een glittersteen. ,,Sinds Heleen van Royen het bij Jinek over de Womanizer had, is deze clitorisstimulator niet aan te slepen. Twee dagen na de uitzending waren ze allemaal uitverkocht.’’

Microfoon

,,De ‘microfoon’ - een indrukwekkende paarse staaf met een flinke kop erop - verkoopt ook als een tierelier. Verder blijft de klassieke siliconendildo van 20 centimeter het goed doen.’’

,,Seks kan zoveel leuker. Christine le Duc wil daarbij helpen. Het is soms heel simpel’’, zegt Van Ham, terwijl ze een doorzichtige gel op haar hand smeert: ,,Als iedereen vanaf zijn 18de een flesje glijmiddel op zijn nachtkastje zet, heeft heel Nederland een prettiger seksleven. Zeker de vrouwen.’’

Seks kan zoveel leuker. Christine le Duc wil daarbij helpen

Audrey van Ham, CEO Christine le Duc