Nieuws Actueel

Deze 4 strategieën helpen je effectiever netwerken

Netwerken? Daar heb je toch LinkedIn en andere sociale media voor? Niet dus. Netwerkclubs kunnen een effectief middel zijn om klanten te werven. Netwerkexpert Jochem Klein legt in dit praktische stuk uit wat de beste netwerkstrategieën zijn voor ondernemers.

Bas Hakker | Foto: Congres in Beeld 13 maart 2018

Netwerken still

Ben jij ook zo begonnen? Je schrijft je in bij de KvK, zorgt voor een BTW-nummer en gaat daarna meteen onderzoeken bij welke netwerkclub je moet aansluiten. Netwerken is immers essentieel om klanten binnen te halen, zo valt te lezen in elk ondernemershandboek. Maar als je eenmaal de eerste bijeenkomst in het kleine bitterballenzaaltje bezoekt, denk je: waarom doe ik mezelf dit eigenlijk aan?

Netwerken, hoe doe je dat eigenlijk?

Zijn er in deze tijden van communicatie met de hele wereld geen alternatieven te bedenken voor netwerkclubs? Is het niet ruim voldoende om in een groepje met gelijkgestemden op Facebook of LinkedIn te communiceren? Wat heb je als ondernemer aan die gesprekken met mannen en vrouwen die in compleet andere sectoren zitten dan jij? Of moeten we accepteren dat netwerken nu eenmaal neerkomt op een heleboel zaaien en het oogsten komt later wel een keer? Uiteindelijk komen we terug bij de basale, maar wel essentiële vraag: netwerken, hoe doe je dat eigenlijk? Met expert Jochem Klijn van ondernemen.nl bespreken we hoe je netwerkclubs effectief inzet.

Lees ook: Netwerkvlogger Rob B. Tol over visitekaartjes en sociale media

Twee soorten effectieve netwerkclubs

Klijn signaleert twee soorten netwerkclubs waar je terecht kunt als ondernemer: de klassieke clubs waar je het netwerken helemaal zelfstandig moet doen en de wat concretere vormen zoals BNI Nederland en Business Open waar je wat meer ondersteund wordt in het zakendoen. ,,Die komen op een ochtend bij elkaar en daar word je wat concreter aan mensen gekoppeld waar je iets aan hebt.’’

Wat is de beste strategie om een geschikte netwerkclub te vinden? ,,Je zou eens in je bestaande netwerk moeten kijken naar de mensen die zeggen: deze club is echt iets voor jou. Je moet goed weten waar je naar zoekt, maar als je het allemaal zelf moet uitvinden, kost je dat zóveel tijd. Ik zou deze vraag overal in je netwerk uitzetten.’’

Maar als je dan een geschikte club hebt gevonden en met een bitterbal in het spreekwoordelijke zaaltje met ondernemers staat, hoe pak je het netwerken dan aan? Klijn geeft drie belangrijke richtlijnen.

  • Netwerktip 1: vertel je persoonlijke verhaal

Klijn vindt het een ouderwetse gedachte om tijdens het netwerken alleen maar te denken: hoe kunnen wij zakendoen? Het gaat er veel meer om dat jouw netwerk praat met jouw doelgroep dus de mensen die je ontmoet brengen je in potentie aan tafel bij je klanten in plaats van dat je dat rechtstreeks doet. ,,Op die manier maak je dus ambassadeurs van je netwerk in plaats van dat je direct zakendoet.’’ Stel dat je bijvoorbeeld een communicatiebureau wil beginnen. Dan kun je natuurlijk tegen elke slager of fietsenmaker roepen dat je verstand hebt van reclame, maar je kan ook je vrienden vertellen over je ambitie. Die persoon zal dan jouw naam noemen als bevriende ondernemers hierover beginnen. ,,Je komt dan veel warmer binnen.’’

  • Netwerktip 2: zorg voor wederkerigheid

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor wederkerigheid, aldus de expert. ,,Als ik iemand ontmoet en ik heb een goed gevoel dan maakt het me helemaal niet uit wat iemand doet en dan investeer ik daar in. Het eerste wat ik altijd denk is: hoe kan ik die andere persoon helpen? Ik geloof in het zaaien- en oogstenprincipe en als dat een onderdeel van je leven is dan komt dat vanzelf bij je terug.’’ Het werkt dus volgens de expert niet als je alleen maar iets komt halen bij mensen. ,,Dat werkt tegen je en het afbreukrisico is groot. Ze denken: ‘wat een eikel’. Het aardige is dat het principe van zaaien en oogsten een universeel thema is; je kan het soms uit onverwachte hoek terugkrijgen als je ergens zaait.’’

Je moet dus in zijn ogen niet te strategisch handelen. Zo van: via Piet kom ik lekker bij Karel terecht en die kan zakelijk wel eens interessant zijn. ,,Op voorhand niet en dat is een kleine moeite. Stel dat je bij de 1000 mensen die je in een jaar spreekt, steeds na afloop van het gesprek vraagt: kan ik je nog ergens mee helpen? Dit principe zie je ook wel steeds meer terug in de online wereld.’’ Dat klopt wel, daar is het vrij gangbaar om iets te doen voor mensen die je graag mag. Goede bloggers verwijzen naar elkaars verhalen en die dwarsverbanden zie je helemaal terug in de wereld van YouTube waar bekende YouTubers regelmatig in elkaars programma zitten. Dat wederkeringsprincipe werkt natuurlijk als een malle.

Lees ook: Dit kun je leren van de meest bekeken LinkedIn-vacatures

  • Netwerktip 3: laat social media voor je werken

Over internet gesproken: hoe zet je social media in? ,,Social media zorgen voor een veel groter bereik. Al ik iets post dan zien in principe 500 mensen dat dus je netwerk wordt automatisch veel groter. Ik geloof wel in de gelijkmatige groei van je netwerk. Als jij kan zeggen: ik heb 100 hele waardevolle relaties, mensen waarvan je weet: als er iets hebt dan kan je hen altijd bellen. Als je nagaat dat de meeste mensen pronken dat ze 2000 LinkedIn contacten hebben dan moeten ze dus 5 procent halen. Kijk, met die aantallen heb ik niet zoveel. Ik zie het toevoegen van iemand als LinkedIn-contact meer als begin van een eventuele relatie.’’

Bij Klijn zelf werkt het bijvoorbeeld als volgt; hij kent iemand vaag van Twitter, LinkedIn of Facebook en komt hem of haar live tegen. Als het dan een beetje klikt dan komt die persoon op een lijst waarbij hij of zij wel eens wordt uitgenodigd voor een leuk event. ,,Dan kom je in mijn inner circle en dan maak je dus leuke dingen mee.’’

  • Netwerktip 4: bouw een persoonlijke band op

Het kernwoord is altijd ‘vertrouwen’, zegt Klijn. ,,Als je met iemand een vertrouwensband opbouwt dan zal je hem zelf wel eens voor een klusje vragen of aan anderen adviseren. Ikzelf ken bijvoorbeeld fotograaf Corné van der Stelt goed. De man is niet alleen goed en een hele aardige vent, maar ik ken ook zijn geweldige arbeidsethos. Als ik hem bij iemand anders adviseer dan weet ik zeker dat het goed komt."

,,Er zijn voorbeelden van mensen die wel hard rennen voor klanten, maar niet voor leveranciers. Ze zijn slecht te bereiken en bellen nooit terug. Dan treedt bij de leveranciers een bepaalde vorm van irritatie op en worden zij geen ambassadeur van het bedrijf. Ik ken iemand die op zijn voicemail zegt: ik bel je binnen 24 uur terug. Als je dat vervolgens nalaat, dan is het wat mij betreft linke soep. ’’

Hoe modern een netwerkclub ook is, het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer: de basis is altijd of je persoonlijk met iemand iets hebt en vervolgens moet je de vraag stellen: wat zou ik voor iemand anders kunnen betekenen? Op die manier maak je ambassadeurs van je netwerk en dan komt het altijd een keer ergens terug. En zo niet? Dan is het toch leuk om iemand een beetje verder te helpen.

Waarom de meeste ondernemers niet succesvol netwerken, volgens Jochem Klijn:

  • 1. Netwerkers hebben vaak een verkeerde mindset

Veel mensen gaan ‘netwerken’ om business te ‘halen’. Terwijl het juist gaat om geven en te kijken wat je voor een ander kunt doen. Dat maakt de connectie.

  • 2. Het netwerk is vaak niet in kaart gebracht

Wanneer je graag rendement uit je netwerk wilt halen, is het belangrijk dit netwerk goed gestructureerd te hebben. Weet je wie er allemaal in je netwerk zitten; zakelijk en privé? En wat houdt ze bezig?

  • 3. Jouw netwerk kent de doelgroep niet

Wanneer ik deelnemers in mijn seminar vraag: ‘hoe weet ik of ik met een prospect van jou in gesprek ben?’ blijft het vaak angstvallig stil. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw netwerk weet wanneer ze met jouw doelgroep in gesprek is.

Foto: Congres in Beeld

Als je met iemand een vertrouwensband opbouwt dan zal je hem zelf aan anderen adviseren.

Jochem Klijn, netwerkexpert