Een weegschaal staat op de balie en een stapeltje puntzakken ligt klaar om met snoep te worden gevuld. Als een ouderwetse snoephandelaar staat Roberto Varisco tussen de stellingen, die boordevol staan met nostalgische lekkernijen. Slechts twee dingen ontbreken: een winkeldeur en een kassa. Alle handel gaat op de post.
Net als massa's anderen besloot de Apeldoorner vijf jaar geleden een graantje mee te pikken van de opmars van het internetwinkelen. Webshops die voor de 'fysieke winkels' zelfs een bedreiging zouden vormen; zouden er daadwerkelijk gouden bergen liggen op het wereldwijde web? Terwijl de online kinderkleding-, dvd-, game- en boekwinkeltjes als paddestoelen uit de grond schoten, zocht Varisco zijn geluk in snoep. Dat was een goede keuze, constateert de bedrijfsleider bij een meubelzaak nu. Aan het eind van dit jaar verwacht hij de omzet van zijn Dropwinkel.eu te hebben vervijfvoudigd.
Lees ook: Antieke snoepwinkel in Wijhe stopt na dertig jaar
Eén zakje
,,We begonnen met een paar pakketjes per dag'', zegt Varisco. ,,Nu nadert dat de 25. In sommige gevallen gaat het daarbij om slechts één zakje. Maar veel vaker wordt er een kilo of vier besteld of zelfs nog meer. Al met al is dat best veel hoor, als je het er zoals ik bij doet. We hebben uitgerekend dat we inmiddels meer dan 750.000 dropjes hebben verkocht. Los nog van het andere snoep.''
Toen hij in 2013 begon paste zijn voorraad met gemak op twee stellinkjes in een slaapkamer. Anno 2018 is die slaapkamer nog steeds in gebruik, maar de vraag is hoe lang dat nog kan. Alle wanden zijn inmiddels vol gestouwd en trap op trap af met al die kilo's snoep begint hij zo langzamerhand wel in z'n knieën te voelen. ,,We zitten eraan te denken om de garage voor de dropwinkel te verbouwen. De vraag is vervolgens wel hoe lang mijn vrouw en ik allebei onze baan hiernaast kunnen aanhouden...'' Het is de tol van het succes. Van de mensen die net als hij speelden met plannen voor een webshop was slechts een paar procent op voorhand bereid om daar zijn baan voor op te zeggen. Als je zaak blijft groeien moet zo'n knoop echter een keer worden doorgehakt, beseft Varisco. Hij wijst op een stapeltje uitgeprinte orders. ,,Op een gegeven moment wordt het te veel om het erbij te blijven doen'', zegt hij. ,,Bij ons zal het eerst mijn vrouw zijn die de knop omzet.''
Lees ook: Webwinkel met kinderspullen levert Dordtse aannemer 300 bestellingen per dag op
Een trek gevende zoete geur vult de 'winkelruimte', waar stapels zoute drop als hardloopproduct op vooral buitenlandse klanten liggen te wachten. Net als bijvoorbeeld groene erwten, pectoraaltjes, tv-pastilles, harde katjes, zoethout dropballen, heksendrop, masseebrokken, hot pearls, rumwhippers, laurierschijven, tennisbalgum, meloenstaafjes, amandelbonen en kaneelstokken. ,,We hebben zelfs 18+ snoep'', grijnst de webwinkelier. ,,Droplullen en -tieten...''
De kunst is om dat aan de man te brengen. Kwestie van webshop goed onderhouden en genoeg Facebook-volgers hebben, weet Varisco. ,,Wij hebben er inmiddels 10.371. Als je bedenkt dat een grote keten met 25 winkels er 40.000 heeft, dan is dat heel behoorlijk. Het draagt er ook aan bij hoe hoog je op Google komt. Zoek eens op drop kopen, dan zie je ons als eerste niet-advertentie staan. Voor wie een bestelling wil plaatsen zijn de reviews bovendien belangrijk. Met ruim boven de 500 reviews scoren wij al vijf jaar een 9,2 als klantwaardering. Daarvoor hebben we zojuist voor het vijfde jaar op rij een award gekregen. Als je er zo persoonlijk mee bezig bent, dan kun je nu eenmaal snel reageren en dingen snel afhandelen.''