Nieuws Actueel
Hoe tegenslag en naïviteit ondernemer Khosrou Golzad verder hebben geholpen
Een app voor reizigers die spontaan op reis gaan en last minute voor enkele tientjes een overnachting in een stad in Nederland willen boeken. In een kamer van een particulier, een hostel of een bed & breakfast. Dat is een notendop wat Musjroom te bieden heeft. De man achter het platform, Khosrou Golzad, is er van overtuigd: de app kan uitgroeien tot een belangrijke, internationale speler. Toch is het ontstaan van Musjroom niet van een leien dakje gegaan, zo vertelt de jonge ondernemer.

,,Twee maanden geleden zijn we live gegaan met de eerste versie van ons product. In de periode daar voor waren we meer dan een jaar bezig met het ontwikkelen van het platform. We zijn pas met de ontwikkeling gestart nadat het eerst helemaal mis is gegaan. Ik wilde het prototype zo snel mogelijk laten bouwen. Dat moest wel lukken, dacht ik in al mijn naïviteit'', vertelt ondernemer Khosrou Golzad.
,,Ik heb al mijn spaargeld op tafel gelegd zodat de bouwers supersnel alles perfect af zouden hebben. Je ziet het al aankomen: er klopte weinig van het prototype. Niet alles werkte en het zag er niet mooi uit. Voor elke aanpassing moest ik weer honderden euro’s betalen. Kortom: het werd een ramp en we waren terug bij af. Volledig blut.’’
Helemaal opnieuw beginnen
Veel startende ondernemers zouden na zo’n debacle de handdoek in de ring gooien, maar niet Golzad. Musjroom moest en zou er komen. De sitebouwers werden aan de kant gezet en het ontwikkelingsproces startte van voor af aan. Maar hoe doe je dat als je volkomen platzak bent? ,,Geluk bij een ongeluk was dat we in de eerste fase al wat publiciteit, leuke branding en potentiele klanten hadden vergaard. De markt was goed. De basis was er. En de les dat je zelf het harde werk moet doen.’’
Met die basis gingen Golzad en zijn team terug naar de tekentafel. ,,Ruim een jaar waren we met een dedicated team dag en nacht bezig om alles opnieuw op te bouwen. Met vallen en opstaan. Soms gingen er dingen hopeloos mis en andere keren ging het direct goed. Ik zie het als een fantastische leerschool. Of we ooit wilden opgeven? Nooit! Het was soms zwaar en de energie af en toe bijna op, maar de handdoek in de ring gooien is nooit een optie geweest. Hoe zwaarder de strijd, hoe groter de beloning.’’
Lees ook: Zo brengt Close voor- en napret terug in de entertainment
Dakloos in Amsterdam
Spijt van het lange en bloed, zweet en tranen eisende ontwikkelingstraject heeft Golzad dus nooit gehad. Het traject dat jaren geleden begon toen de ondernemer nog studeerde aan de Hogeschool van Amsterdam en laat in de avond niet meer thuis kon komen vanwege een storm, het missen van de laatste trein of andere oorzaken. ,,Geld had ik amper op zak. Een hotelletje pakken was veel te duur. Ik heb zelfs een paar keer op straat moeten slapen. En dan de volgende ochtend direct weer naar school! Ik dacht bij mijzelf: dat moet toch veel goedkoper kunnen? Voor weinig geld direct een slaapplek in de stad waar je op dat moment bent?''
Een tijd later kwam uit die frustratie tijdens een gesprek met vrienden het idee van Musjroom uit de koker rollen. Het idee dat nu een veelbelovend innovatief platform is. Had Golzad dat ooit voor mogelijk gehouden als student, voor een nacht dakloos op de Amsterdamse straat? ,,Een idee, een droom, kan iets heel groot worden. Kijk naar de oprichter van Google. Hij droomde ervan om het gehele internet te downloaden. Hij is daarmee aan de slag gegaan en kijk hoe groot nu is. Hoe fascinerend is dat?’’
Zo snel mogelijk de grens over
Het idee dat Golzad ooit had is verworden tot Musjroom, de app en het platform dat zich nu nog alleen richt op grote steden in ons land. In korte tijd moeten gebruikers in heel Nederland eenvoudig een goedkope slaapplaats kunnen boeken. ,,Daarna willen we zo snel mogelijk de grens over’’, verklapt de ondernemer. ,,Voor ons is de massa zeer belangrijk. Reizen is natuurlijk een internationaal fenomeen. We denken daarom van start af aan zeer internationaal. Alleen, we hebben de ervaring over de grens nog niet. Ik bel daarom iedereen die ik ken voor advies. Dat is het beste wat je kunt doen.’’
Lees ook: Fortify: de juiste bedrijfscultuur dankzij data en intuïtie
Inspiratie van topondernemers
Een van de ondernemers die Golzad zo nu en dan belt voor advies is Marco Aarnink, CEO en founder van Print.com en de oprichter van Drukwerkdeal.nl. ,,Ik kende Marco niet echt. Ik klopte letterlijk bij hem aan omdat ik graag met hem wilde praten over het ondernemerschap. Hij liet me binnen en we hebben sindsdien ontzettend gave gesprekken gehad. Het is een enorm inspirerende man met inspirerende ideeën. Hetzelfde geldt voor ondernemers als Thomas Borsboom van Mobiel.nl en de mannen van bedrijven als Sendcloud en United Wardrobe. Die mensen denken vijf of tien jaar vooruit. Dat doen wij ook. Ver vooruitkijken!’’
Nu en nationaal, in de toekomst en internationaal: bij Musjroom draait het volgens Golzad niet om de business van de overnachting, maar om de business van ervaring. ,,Als wij jou voor drie tientjes een nacht in Maastricht kunnen bieden, dan kan jij de stad gaan ontdekken. Dat comfortabele bed regelen wij voor je. De mensen, de cultuur en het nachtleven dat Maastricht te bieden heeft moet jij gaan ervaren.’’
Lees ook: Column Marco Aarnink: medewerkers zijn de sleutels naar succes
Gevlucht uit Afghanistan
Khosrou Golzad was 11 toen hij met zijn ouders uit Afghanistan vluchtte om hier een beter en veiliger bestaan op te bouwen. In hoeverre heeft die heftige periode hem gevormd tot de ondernemer die hij nu is? Is zijn vechtlust misschien groter en heeft hij zijn bedrijf, zijn droom, daarom nooit opgegeven? ,,Zeker weten. Voor een groot deel wel. Mijn ouders moesten ontzettend veel doen om te komen waar ze nu zijn. Ik kijk denk ik heel anders tegen sommige zaken aan dan mensen die in dit land geboren zijn.’’
,,Het wil overigens niet zeggen dat mensen met eenzelfde achtergrond als ik allemaal even strijdvaardig zijn. Dat verschilt per persoon. Maar nogmaals, mij heeft het wel geholpen. Ik doe dit omdat het groter is dan mijzelf en wil daarom extra mijn best doen. En weet je, als je in dit land iets wilt bereiken, dan kan dat altijd. De kansen liggen voor je klaar. Of je nou het kind van koning Willem-Alexander bent of een kind van vluchtelingen. Jij moet de kans pakken en knokken voor je idee, je droom. Het is niet altijd eenvoudig, maar wanneer je volhoudt kom je in Nederland heel ver.’’
Overal in Europa op 1
Golzad zelf heeft ook nog genoeg dromen en plannen. Waar hoopt hij over vijf jaar te staan met zijn onderneming? ,,Ik hoop dat we in alle landen van Europa de nummer 1 zijn in wat we doen. Het liefst met een groot team om mij heen. Mensen om mij heen die elke dag met veel plezier naar hun werk gaan om samen aan iets moois verder te bouwen.’’
Als je in dit land iets wilt bereiken, dan kan dat altijd. De kansen liggen voor je klaar