Nieuws Actueel
Terneuzen kan hip worden

"Het was slechte reclame voor Terneuzen”, zegt Cindy Willemsen van restaurant Sydney uit Terneuzen tegen PZC. Ze baalt nog steeds van het feit dat de disco-avond op tweede kerstdag bij d’Ouwe Kercke op niets minder dan een fiasco uitdraaide. Samen met haar collega Martijn de Groot van restaurant Da Vinci organiseert ook zij dance-avonden. Avonden die uitverkocht zijn en die wél doorgaan.
"Het verschil is dat we het professioneel aanpakken en gewoon met de gemeente, de brandweer en de politie samenwerken.” Zowel het dance-evenement Citylife, met als doelgroep dertigplussers, als Nighthype voor een jonger publiek is iedere editie weer uitverkocht. Citylife heeft 13 februari zijn zesde feest en Nighthype was er afgelopen zaterdag voor de tweede maal.
Tjade van Deursen is mede-organisator van Citylife. Hij ziet in de toekomst nog wel ruimte voor een buitenevenement. "Twee jaar geleden hadden we Let’s go Outdoor op het stadhuisplein in Terneuzen. Dat zou van mij best een vervolg mogen krijgen. Maar dat organiseer je niet zomaar.”
"De jeugd gaat anders op stap dan wij vroeger deden”, stelt Willemsen (bijna 40). De jeugd kiest liever voor mooie festivals dan iedere week aan de bar te hangen. Een permanente disco die iedere week vol zit? Nee, dat gaat hier in Zeeuws-Vlaanderen nooit meer gebeuren. De jeugd wil meer. Het moet speciaal zijn en daar wil men ook best voor betalen.”
Voor de dancefeesten krijgen de restaurants van Willemsen en van De Groot een metamorfose. "De mensen komen binnen en denken ‘dat is gewoon vet’”, is de ervaring van De Groot in zijn zaak Da Vinci. "In een stad waar je denkt dat je alles kent, blijkt dit er ineens te zijn. Dat is de clou; die exclusiviteit. Die beleving creëer je, en daarna ben je weer een restaurant. Je creëert een uitstraling en dat wordt opgepikt.”
De aanpak blijkt te werken. De kaartjes voor Citylife en Nighthype zijn steeds sneller uitverkocht. "En ‘ nee’ moeten verkopen, dat is de beste reclame”, stelt Cindy Willemsen. In toenemende mate zijn Citylife en Nighthype de niet te missen dancefeesten. Terneuzen als hippe dancestad? Martijn de Groot: "Je doet het niet voor alleen een avond maar voor het hele traject. Wij proberen juist om Terneuzen naar boven te krijgen. Het imago van Terneuzen als stad van leegstand. Daar kun je als ondernemer in meeglijden. Wij moeten als jonge ondernemers laten zien dat het anders kan. Wij doen als ondernemers erg ons best om iets op te bouwen en daar dragen dit soort feesten aan bij.”