Nieuws Actueel

Tesla in Tilburg na een jaar op volle toeren

Ruim een jaar na de opening draait Tesla's fabriek in Tilburg op volle capaciteit. Voorhet AD gingen de deuren bij uitzondering open.

Mari Bremmer | Foto: ANP 7 februari 2017

ANP Tesla Tilburg

Het is verrassend stil in de honderden meters lange fabriekshal van Tesla. Weliswaar is er veel geclaxonneer, maar de auto's suizen vrijwel decibelloos langs. Bij Tesla in Tilburg geen grommende benzineslurpers, maar geruisloze stekkerwagens, pardon bolides.

Testcircuit

Zowel de populaire Model S als de nieuwe Model X, een SUV met als blikvanger een paar automatisch openende vleugeldeuren, worden in Tilburg geassembleerd. Daar blijft het niet bij, want sinds enige tijd gebeurt ook de laatste check van iedere Europese Tesla in Brabant. De fabriek bezit daarvoor onder meer een 750 meter tellend indoor testcircuit dat tot Europa's langste behoort. Speciaal opgeleide werknemers rijden drie rondjes met de wagens, een droombaan voor autoliefhebbers. ,,Er komt anders veel bij kijken", lacht Jasper Deman, senior project manager en tourguide. ,,De chauffeurs moeten een bijzonder goede rijvaardigheid bezitten."

Circa 90 wagens per dag rollen dagelijks de fabriek uit, zo'n 20.000 per jaar. ,,Daarmee draaien we nu op volle capaciteit", vertelt Deman. De auto's gaan naar kopers in heel Europa. ,,Zeker afgelopen kwartaal was het topdrukte, we hebben veel nieuwe werknemers aangenomen." In totaal werken er nu zo'n tweehonderd personeelsleden in Tilburg.

Inmiddels is de locatie flink uitgebreid. Liefst 44.000 vierkante meters telt het enorme complex, ruim twee maal zo groot als de hal waarmee Tesla medio 2013 van start ging. Ceo Elon Musk zélf verrichtte eind 2015 de opening.

Assemblage

Een officiële fabriek is Tilburg dus niet. Alle wagens worden gemaakt in Freemont, Californië. Vervolgens gaan ze per boot naar Rotterdam, slechts de laatste assemblage vindt plaats in Brabant. ,,Wij zetten het accupack en de elektrische aandrijflijn onder de auto, maar ook de airbags en nog een dertigtal andere elementen", vertelt Deman, terwijl hij wijst op enkele Tesla's die verderop in de lucht hangen. ,,De totale assemblage en kwaliteitstesten duren 24 tot 48 uur per wagen."

De komende jaren wil Tesla zijn productie flink uitbreiden. Ter vergelijking: heel Tesla leverde vorig jaar 76.000 wagens af, vijftig procent meer dan in 2015. Hoewel flinke aantallen, is het peanuts in de autoindustrie. Zo verkochten Volkswagen en Renault vorig jaar in Nederland alleen al dezelfde hoeveelheid. De echte stap moet vanaf eind dit jaar volgen met Model 3, de eerste betaalbare Tesla. Met een nieuwprijs vanaf 35.000 dollar (europrijs wordt later dit jaar bekend gemaakt) en een range van ruim 345 km op één oplaadbeurt hoopt de fabrikant elektrisch rijden voor de massa betaalbaar én aantrekkelijk te maken. Bedoeling is dat er honderdduizenden wagens per jaar van de lopende band gaan rollen. Als dat lukt, is dat ook voor Tilburg goed nieuws.

Gigafactory

Vraag is wat de verdere toekomst brengt. Ceo Musk zei afgelopen najaar een tweede 'gigafactory' in Europa te willen bouwen. Daar zouden batterij-pakketten vervaardigd moeten worden, maar ook Tesla's. Inmiddels lobbyen landen uit heel Europa er om, waaronder Nederland. Onder meer de noordelijke provincies, Rotterdam, Limburg en Noord-Brabant hebben zich gemeld.

Tesla's Tilburgse fabriek functioneert naar grote tevredenheid. Naast werkgelegenheid biedt de Amerikaanse aanwezigheid nog het voordeel dat kopers uit Nederland en België de sleutels van hun nieuwe wagen ceremonieel krijgen overhandigd.

Vanmiddag is het de beurt aan Vincent Everts. De trendwatcher bezit al een Model X. Die is sinds het najaar verouderd, vindt Everts. ,,Ik had mijn wagen net toen Musk besloot om alle Tesla's met verbeterde hardware, camera's en sensoren uit te rusten. Daardoor wordt de autopilot straks nóg veel beter. Ik heb mijn oude wagen maar verkocht."

Gerelateerde artikelenTesla showt zijn eerste auto voor de 'gewone man' Waarom regio-lobby kansen Tesla-fabriek juist kan schaden Noordelijke provincies azen op Tesla: 'We are Top-Dutch'