Als moeder van vier kinderen werd Julie Munneke soms horendol van de hoeveelheid babyspullen in huis, die vaak ook nog eens maar kort gebruikt werden. Onpraktisch en vooral zó niet duurzaam. Dit inspireerde haar in 2020 om Tiny Library op te richten: een platform waar ouders alles kunnen huren wat ze nodig hebben voor hun kindje in de leeftijd van 0 tot 10 jaar.
Het concept is simpel: ouders huren spullen zoals kinderwagens, fietsjes en co-sleepers voor de periode dat ze die nodig hebben. Na gebruik gaan de producten terug naar Tiny Library, waar ze worden gereinigd en opgeknapt voor de volgende familie.
Van frustratie naar innovatie
Julie’s idee ontstond dus uit eigen ervaring. ,,Ik had al die spullen al, maar waar laat ik het allemaal? En ik wilde het graag duurzaam aanpakken”, vertelt ze. ,,Ik was best veel tijd kwijt met het zoeken naar duurzame oplossingen en merkte dat het gewenste resultaat vaak tegenviel. Dan was het toch niet schoon, een beetje beschadigd of niet compleet. Toen dacht ik: als er hier nou een concept voor is, waarbij je echt een duurzame oplossing hebt en tegelijk ruimte, tijd en geld bespaart... dan is dat dé oplossing.”
Ik dacht: als er hier nou een concept voor is, waarbij je een duurzame oplossing hebt en ruimte, tijd en geld bespaart, dan is dat dé oplossing
Julie Munneke
Zonder ondernemersachtergrond, maar met een heldere visie, startte Julie Tiny Library. Door te huren gaan spullen zo’n zes tot tien kindjes mee, en het scheelt in CO₂-uitstoot. Julie legt uit: ,,Je bespaart geld, ruimte, en je draagt direct bij aan een circulaire oplossing.” Inmiddels maken meer dan 10.000 gezinnen gebruik van Tiny Library.
Tiny Library wil uitbreiden naar België
Tiny Library is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol concept. De omzet verdubbelde afgelopen jaar naar anderhalf miljoen euro, en Julie’s ambitie voor dit jaar is opnieuw een verdubbeling: ,,We willen naar drie miljoen groeien.” Een belangrijke stap hierin is de uitbreiding naar België. ,,We zijn nu actief bezig in België, maar het is wel even wennen. De cultuur rondom geboorte is daar echt anders. Zo werken ze in België met geboortelijsten, wat in Nederland helemaal niet gebruikelijk is.”
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Om de groei te financieren, is Tiny Library een crowdfundingcampagne gestart. Julie vertelt: ,,We hebben al 80 procent van ons doelbedrag van 500.000 euro opgehaald. Crowdfunding is niet alleen een financieringsmiddel, maar ook een marketingtool. Het creëert ambassadeurs die ons verhaal uitdragen en die we echt willen betrekken bij onze missie.”
Creatieve oplossingen
Ondanks het succes waren er ook hobbels op haar ondernemerspad. Julie noemt het aansluiten van grote merken (Decathlon en Joolz doen bijvoorbeld mee) als een van de grootste uitdagingen. ,,Sommige trajecten duurden vier tot vijf jaar. Ik dacht: iedereen wil dit, het is zo logisch. Maar grote partijen hebben hun eigen tempo en visie.”
Geduld bleek daarbij het sleutelwoord, vertelt ze: ,,Je kunt niet alles forceren. We hebben op allerlei manieren geprobeerd die producten in ons assortiment te krijgen. Zo werkten we bijvoorbeeld via retailers om te kunnen laten zien: kijk, dit product werkt.”
Iedereen wil dit, dacht ik. Het is zo logisch. Maar grote partijen hebben hun eigen tempo en visie
Julie Munneke
Julie vervolgt: ,,Wij doen al zoveel, maar daar heb je natuurlijk wel kapitaal en tijd voor nodig. Dat gaat niet vanzelf. We hebben daarom veel creatieve oplossingen ingezet om die producten toch aan te kunnen bieden en aan te tonen dat ze echt goed verhuren. Dat hadden we misschien niet direct verwacht, maar het werkt wel. En dat geeft je een basis om het gesprek verder te starten.”
In rijtje Prenatal en Marktplaats
Julie’s uiteindelijke droom? ,,Ons doel is echt de circulaire online store te zijn van Nederland en België, en ook wel breder”, zegt ze. ,,Een plek waar jonge ouders naartoe gaan naast de Prenatal of Marktplaats, om zich te oriënteren. Misschien zelfs in fysieke vorm, zoals een shop-in-shop of een eigen brandstore.”
Julie besluit: ,,We willen ouders laten zien dat huren niet alleen praktisch en voordelig is, maar ook een duurzame keuze voor de toekomst van hun kinderen.”
Investeren in Tiny Library
Bijdragen aan duurzaam ouderschap? Vanaf 500 euro kun je al helpen het platform verder uit te breiden. Alle info vind je op de website van Tiny Library.