Maar de tijden veranderen en appstores hebben mogelijk hun gouden jaren achter de rug. In de App Store van Apple staan een slordige 1,5 miljoen apps. Leden van de Android-kerk hebben in de Google Play Store nóg meer keus. Onderzoeksinstituut App Annie becijferde dat de apps op iOS, Android en de kleinere platformen in 2020 waarschijnlijk 89 miljard euro omzet draaien.
En toch is er reden tot zorg. App-bouwers boerden tot op heden aardig - Apple keerde door de jaren heen 40 miljard dollar uit - maar zien ook dat de prijs voor betaalde apps een dalende lijn vertoont. Consumenten downloaden ook steeds minder. Door die 1,5 miljoen bomen zien digitale shoppers het bos niet meer. Ondernemers die geen zin hebben naar andermans financiële pijpen te dansen, kunnen op een andere manier hun kunsten op een smartphone vertonen. Siebrand Dijkstra, die vier jaar geleden met AppMachine een doe-het-zelf-bouwpakket voor apps lanceerde, heeft nu met impress.ly een goedkoop alternatief. Daarmee maak je iets dat als een app oogt en werkt, maar stiekem een mobiele website is.
"Met AppMachine is het kinderlijk eenvoudig zelf een app te fabriceren. Maar die app vervolgens in een appstore krijgen, is echt een crime. Daar heb je een developerslicentie voor nodig. Bovendien moet je maar afwachten of én wanneer je wordt toegelaten tot de store. Vooral dat laatste kan ondernemers die bijvoorbeeld een app voor een evenement maken en een deadline hebben, ontiegelijk veel stress opleveren. Vijf jaar geleden stonden mobiele webbrowsers nog in de kinderschoenen, maar de tijd staat niet stil.'' Dat ontwerpen kun je gewoon in een paar minuten op je smartphone doen. Impress.ly gaat op basis van een Facebookpagina of website zelf aan het bouwen: van tekst en foto's tot het bijpassende kleurenpalet. "Je bent voor een relatief klein bedrag per maand klaar. Dan heb je een domeinnaam, website die het op alle platformen doet en een webwinkel waar noch Apple noch Google noch Microsoft ook maar iets over heeft te zeggen.''
Negen tips voor een eigen app (of mobiele site)
1 Zorg dat je app of site aansluit bij je (visuele) identiteit.
2 Kijk naar de concurrentie. Laat je inspireren door de pluspunten en leer van de fouten.
3 Onderzoek waar je doelgroep zit: op de iPhone, Android of overal?
4 Spel de spelregels van diverse appstores.
5 Een goede naam is meer dan het halve werk.
6 Maak een eerlijke, maar aansprekende beschrijving om ervoor te zorgen dat mensen je app daadwerkelijk downloaden.
7 Test de app zelf en met de doelgroep voordat je hem aan de wijde wereld laat zien.
8Ook apps hebben een houdbaarheidsdatum. Calculeer dus onderhoudswerkzaamheden in voor updates.
9 Trots? Breng hem dan vooral ook buiten de stores onder de aandacht.
Lees ook:
6 apps waarmee je tijd bespaart
Werken met apps, de toekomst voor jou
Blog: Inzet mobiele apps en standaardisatie gaan hand in hand