Nieuws Actueel
Topman Blokker neemt zelf Blokker over
'Een interessante wending. De verkoper is koper geworden,´zegt marcom-expert Thijs Dorreboom over de overname door CEO Michiel Witteveen (65) van de Blokker-keten. 'Benieuwd wat er dan straks gaat veranderen. Of er iets gaat veranderen'. Tot de overnamedeal behoort ook Big Bazar.

,,Bijzonder dat een topman die als commissaris mede verantwoordelijk is geweest voor de teloorgang van Blokker in de afgelopen jaren er nu voor kiest het merk zelf over te nemen'', zegt marcom-deskundige Thijs Dorreboom. ,,Zijn keuze getuigt van lef, maar ook van weinig realiteitszin. Vind het sowieso een onbegrijpelijke keuze van de familie Blokker: nota bene de man die het bedrijf niet verkocht kreeg, kan het nu zelf kopen. De verkoper is de koper geworden''.
'Blokker heeft de afgelopen jaren de strijd tegen Action, maar ook een Bol.com ruimschoots verloren en de kans op herstel wordt steeds kleiner', schreef Dorreboom eerder in zijn column vor De Ondernemer. 'Jaap Blokker weigerde decennia lang te innoveren en te investeren in de winkels en automatiseringssystemen. En van een fatsoenlijke webshop is ook al jaren geen sprake. Blokker blinkt de afgelopen jaren niet uit in het maken van de juiste keuzes. In 2016 werd gekozen voor een geheel nieuwe merkpositionering met Blokker(.nl) en werden er miljoenen geïnvesteerd om de winkels in een nieuw jasje te steken. De winkelformule moest beter en sneller inspelen op de wensen van de consument. Wíst Blokker überhaupt wel wat haar klanten willen? Eigentijdser en moderner, daar ging het om. Tot op heden is dat hopeloos mislukt'.
Kansen
Voor Blokker liggen er vooral kansen in het middensegment, stelt Dorreboom. 'Klanten die niet alleen gaan voor de laagste prijs zoals bij Action, maar ook waarde hechten aan een kwalitatief assortiment en een goede service. Met de nu nog voorzichtige samenwerking tussen Albert Heijn en Hema wordt de concurrentie er sterker op en dat maakt de strijd om de steeds kritischer wordende consument ook voor Blokker niet makkelijker. Dus beste familie, staak de strijd met de concurrentie en ga ook op zoek naar een sterke samenwerkingspartner.' De boodschap van Thijs Dorreboom aan Michiel Witteveen: open de gesprekken met Action, stap over de familietrots heen en creëer een nieuw sterk retailmerk. If you can’t beat them, join them.