Nieuws Actueel

Innovatief multimediasysteem voor touringcars uit Hoogeveen

TourExpert, gevestigd in Hoogeveen, ontwikkelde – speciaal voor de touringcarbranche – een innovatief multimediasysteem. Dat brengt plezier voor de reiziger én ontlast de backoffice van touringcarbedrijven. De laatste sprong naar de markt wordt gemaakt met steun van het Innovatiefonds Noord-Nederland en MKB-fonds Drenthe. Dit schrijft MKB-fonds Drenthe.

Van onze redactie 30 mei 2016

Bus wallace woon anp

Echt genieten is een lange busreis doorgaans niet. Tot nu toe dan. Roadcaster brengt daar namelijk verandering in. Het door TourExpert ontwikkelde systeem brengt entertainment in de bus. Gewoon op de smartphone of tablet van de reiziger. En dat gaat de manier waarop touroperators de markt benaderen geheel veranderen.

Integraal systeembuspassagierTourExpert werkte 5 jaar aan de ontwikkeling van een integraal systeem, dat niet alleen het leven van de busreiziger leuker maakt, maar ook de touringcarbedrijven flink ontlast. Het Hoogeveense Rovecom tekende voor de software. Voor de hardware sloot Openmatics aan, een 100 procent dochter van ZF, na Bosch de grootste automotive leverancier wereldwijd.

Totaaloplossing"De vraag naar ons systeem is groot", weet de ondernemer achter TourExpert, George de Roo. "De branche zoekt al een tijd naar een totaaloplossing voor de backoffice.’’ Rijtijden, chauffeurs-wisselingen, roosters, administratie. Een hele papierwinkel komt erbij kijken. Dat is nu verleden tijd. De Roo: ,,En zelfs voor de omgeving van een touringcarondernemer is het een uitkomst. Voor onderhoud en reparatie zijn de gegevens van de motor zo uit te lezen. Terwijl de bus onderweg is!"

Nieuwe manier van reizenMinstens evenveel verandert er voor de passagier. Door verbinding te maken met het Roadcaster-netwerk, krijgt hij een Netflix-achtig menu voorgeschoteld. Even swipen of tikken en de film of serie naar keuze gaat spelen. Alle films zijn lokaal opgeslagen, dus de passagier hoeft geen beroep te doen op zijn kostbare mobiele data. De Roo: "ondernemers kunnen daarmee een nieuwe manier van reizen aanbieden. Mensen verwachten tegenwoordig entertainment. Dat krijgen ze nu op een ongekende manier. Investeren in kostbare tv-schermpjes hoeft dankzij ons systeem niet. Het is dus nog een besparing voor touringcar-ondernemers ook."

Foto: Wallace Woon / ANP