Nieuws Actueel
Tovertafel: innovatieve lichtanimaties voor dementerenden
De Tovertafel is een box die interactieve lichtanimaties op een tafel projecteert: zwemmende vissen, bladeren die je kunt wegvegen en bloemen die van kleur veranderen als je eroverheen wrijft. Het kastje bevat een beamer, infraroodsensor, processor en een geheugen. De doelgroep van het eerste uur bestaat uit verzorgingshuizen.

,,De Tovertafel is een interactief spel voor mensen met vergevorderde dementie", zegt Sjoerd Wennekes, een van de eigenaren van Active Cues, het bedrijf achter de Tovertafel. ,,Het zelfactiverende vermogen van deze mensen is verdwenen. De Tovertafel is een spel dat hen weer in beweging zet en sociale interactie brengt. Daardoor zijn ze de hele dag vrolijker en beter te behandelen. Hun apathie wordt doorbroken en hun kwaliteit van leven neemt toe."
Vorig jaar won het Utrechtse bedrijf Active Cues de prijs voor meest innovatieve start-up. Sinds maart vorig jaar zijn meer dan vijfhonderd Tovertafels geïnstalleerd in Nederland, België en Engeland.
(Tekst gaat verder na de foto)
Luidruchtige Hollander,,We investeren veel. We hebben nu ook een Tovertafel ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. En we werken aan een Tovertafel voor kinderen met autisme. Zelfde hardware, andere spellen, die we samen met de doelgroepen ontwikkelen."
Active Cues wil de hele wereld betoveren. Het spel is nu al te verkrijgen in Engeland, Duitsland en België. Sjoerd voelt zich in de promotie en wereldwijde verkoop soms als een 19de-eeuwse Engelse ontdekkingsreiziger die zich met een kapmes een weg baant door het oerwoud. In België ondervond hij dat hij ondanks de taalovereenkomst door een muur moest zien te breken. ,,Ik houd van een beetje dollen en geinen als ik een presentatie geef in een verzorgingshuis. Dat werkt in België niet. De armen van het zorgpersoneel gingen over elkaar. Zo van: weer zo'n luidruchtige Hollander die ons Belgen komt vertellen hoe het zit."
Franchise lightDeze ervaring was een van de redenen om met een franchisemodel te gaan werken. ,,We zijn met een distributieovereenkomst bezig, minder streng, franchise light noem ik het. In België overbruggen we de cultuurverschillen nu met een Vlaamse vrouw in het salesteam."
In de zoektocht naar nieuwe businesspartners kijkt Active Cues verder dan Duitsland. ,,Ons doel is om zoveel mogelijk geluksmomenten te bezorgen. Eén tovertafel levert nu dagelijks twaalf geluksmomenten op. We streven naar tien miljoen dagelijkse geluksmomenten over vijf jaar."
Een Tovertafel kost 5.500 euro.
activecues.com
Tips van de exporteurWie: Sjoerd Wennekes (34)Wat: De TovertafelVan: Active CuesOmzet: krap 3 miljoen euro, 25 medewerkersOver: Duitsland
Nederlanders en Duitsers lijken op elkaar. Active Cues ontdekte dat dat niet opgaat in het zakendoen.
1. HuiswerkDuitsers rekenen alles uit voordat ze met je in zee gaan. Doe zelf ook je huiswerk. Je maakt geen goede indruk door de cowboy uit te hangen.
2. AmbassadeZoek contact met de ambassade. Elke ambassade heeft een handelsafdeling die bereid is alle registers voor je open te trekken.
3. Per staatZie Duitsland niet als een geheel, maar als een federatie van zestien deelstaten. Er zijn verschillen in cultuur en wetgeving tussen de deelstaten.
4. Twee keerDuitsers houden ervan nog een keer af te spreken om de zaken door te nemen. Stel de contracten op in het Duits en stempel alles netjes af. Bied zekerheid en heb geduld.