Nieuws Actueel

Trends: binnenkort in de autoshowroom

Auto's moeten ons bestaan eenvoudiger maken. Dat is de boodschap van autofabrikanten op de CES in Las Vegas, 's werelds grootste elektronicabeurs, meldt het AD.

Niek Schenk | Foto: Reuters 16 januari 2017

Bmw beurs ces auto showroom 1065
BMW mikt op hologrammen

Enkele jaren geleden was BMW pionier met de iDrive: een centrale draaiknop om tal van functies in het infotainment mee te bedienen. Op de CES blijkt dat dit bedieningsconcept zijn langste tijd heeft gehad. In een studiemodel voor het interieur van de toekomst laat BMW een virtueel bedieningsscherm in de lucht zweven. De opzienbarende technologie, die BMW HoloActive Touch noemt, werkt met een projector die tussen de voorstoelen, ter hoogte van de middenconsole is ingebouwd. Boven de glasplaat van de projector komen holografische afbeeldingen in 3D tevoorschijn, in de vorm van bedieningsknoppen en animaties.

Opmerkelijk genoeg laat BMW hierbij het principe van een touchscreen niet los: je kunt gewoon een (virtuele) knop indrukken, waarna je ter bevestiging zelfs een lichte trilling in je vingertop voelt. Ultrasone golven maken dit mogelijk. In de bediening voelt het systeem heel vertrouwd aan, ook al omdat het enigszins doet denken aan een head-up display (eveneens projectietechniek) en aan touchscreens, zoals de BMW's 5- en 7-serie die nu al kennen. Hetzelfde geldt voor handgebaren: ook in dit geval detecteert een camera handbewegingen van de bestuurder.

Het virtuele bedieningssysteem wordt gepresenteerd in een concept van het interieur van de toekomst: BMW i Inside Future. Daarin valt vooral het minimalisme op: een bijzonder strak interieur, doordat knoppen en schermen zoveel mogelijk zijn weggelaten. Tegelijk wordt nadrukkelijk de sfeer van een woonkamer gezocht. Zo zien we veel hout en op de vloer bij de achterbank zelfs een boekenplank die het interieur uit de futuristische, kille sfeer van een wereld vol elektronica moet halen.

Faraday Future: Nieuw merk wil Tesla verslaan

De eerste auto van Faraday Future verslaat de concurrentie met zijn snelheid: 2,4 seconden voor de sprint van 0-100 km/h. De elektrische cross-over levert dankzij een fors batterijenpakket maar liefst 1.050 pk. Het accupakket is 130 kWh sterk en je komt er ruim 700 km ver mee. De FF91 wordt zonder sleutel geleverd, want de bestuurder krijgt toegang dankzij gezichtsherkenning. Opvallend is ook de in de 'motorkap' ingebouwde, uitschuifbare lidar (soort radar). Volgens de fabrikant is deze oplossing nodig om zelfrijdende auto's superveilig te maken. De lidar heeft een veel beter zicht rondom dan wanneer hij ergens achter de grille zou zijn ingebouwd. Faraday Future gaat verder prat op de interieurruimte: op de achterbank biedt de FF91 meer ruimte dan een Mercedes S-klasse. De auto is in 2018 te koop.

Toyota: Welgemeende knipoog van je auto

De Californische designstudio van Toyota heeft voor de CES een zelfrijdende auto ontworpen die emotie en andere menselijke trekjes moet gaan tonen. Toyota is bang dat er anders een kille robot op wielen ontstaat, die de relatie van mensen met auto's zal veranderen, of beter gezegd, de liefde voor auto's zal bekoelen. De Concept-i benadrukt vooral dat autorijden ook in de toekomst leuk en uitnodigend blijft. Zodra je de auto nadert, begroet hij je. Hij kan zelfs met zijn koplampen een knipoog geven en communiceert met zijn omgeving via teksten in het koetswerk als 'Thank You' of 'Ik ga rechtsaf'.

Hyundai: Verlengstuk van de woonkamer

Niet alleen BMW, ook Hyundai laat in Las Vegas zien hoe de auto via internet gekoppeld wordt aan thuis. Veel fabrikanten spelen met die gedachte; Hyundai is de enige die er een verlengstuk van de woonkamer van maakt. Door de elektrische auto te rijden in een 'docking station', belandt hij in de woonkamer en wordt onderdeel van de huiselijke omgeving. Hij vergroot zo de woonruimte en de stoelen of achterbank kunnen als extra zitmeubilair dienen. De airco of verwarming helpen mee bij de klimaatbeheersing in de huiskamer; een auto met brandstofcel dient als generator om de woning in noodgevallen van stroom te voorzien.

Nissan: Zelfrijdende auto omleiden

Nissan wil tempo maken met zelfrijdende auto's, zelfs als ze nog geen moeilijke beslissingen kunnen nemen. Nissan mikt voorlopig op verkeerscentrales met 'mobiliteitsmanagers', die maximaal tien auto's kunnen omleiden.