Nieuws Actueel

Truckers in een hemel van wit leer

Westlandse truckers houden van een strakke cabine en die mag wat kosten. Het AD ging met ze in gesprek over gordijnen, vloerbedekking en verlichting.

Nicolette van der Werff | Foto: Thierry Schut 2 maart 2016

Van maandag tot vrijdag is dit mijn huis, zegt Dick Bussaard als hem wordt gevraagd waarom hij duizenden euro's in de verfraaiing van de cabine van zijn vrachtwagen investeert. De vrachtwagen van zijn baas, welteverstaan.

JongensdroomBussaard (34), geboren en getogen in De Lier, rijdt voor transportbedrijf B.M. van der Meer stekken en planten van en naar Duitsland. ,,Chauffeur worden was een jongensdroom,'' vertelt Bussaard, die al vanaf zijn 18de op de weg zit. Toen zijn baas een nieuwe wagen kocht vroeg hij of Bussaard nog wensen had. ,,Verstralers in de grill, oranje zwaailampen, een onderspoiler en twee symmetrisch geplaatste luchthoorns op het dak,'' herinnert Bussaard zijn verlanglijstje.

Al zijn wensen gingen in vervulling. ,,Plezier in je werk is belangrijk bij ons,'' legt Bussaard de bereidwilligheid van zijn werkgever uit. Dat hij vervolgens zelf de portemonnee trekt om de zijwanden, de achterwand en de hemel van wit noppenleer (door de truckers zelf steevast knopenleer genoemd) te voorzien, is in het Westland eerder regel dan uitzondering. Er wordt heel wat afgepimpt in de Westlandse transportwereld.

SmaakGordijnen, vloerbedekking en verlichting: truckers aan de koffietafel bij Westland Truck Service kunnen er uren over praten. Als de mannen het over het interieur van hun cabine hebben, lijkt het alsof ze bij Jan des Bouvrie aan tafel zitten. ,,Blauw staat heel mooi bij grijs,'' zeggen de mannen, terwijl een schaars geklede dame het tafereel vanaf een muurkalender met een verbaasde blik bekijkt.

De Westlandse truckers zeggen een strakke smaak te hebben. ,,Gladde lijnen en niet te veel herrie,'' is wat ze mooi vinden. Dus geen losse gele nummerplaat met de naam van je vrouw en dochter in het raam ('dat is echt typisch voor Groningers en Zeeuwen') maar wel de namen van je kinderen in een doorzichtige sticker op de voorruit. Geen van buitenaf zichtbare zijgordijnen, wél een voorraamstrook met golven.

PlucheOp vloeren en wanden van Westlandse cabines zie je tegenwoordig veel Deens pluche: vaste vloerbedekking in felle kleuren en van een onverslijtbare kwaliteit.

Op dit punt haakt Jan van den Boogaard van K&B Transport in Maasdijk af. Hij vindt alles mooi aan de wagen van collega Dick Bussaard, maar van Deens pluche in zijn cabine wil hij niets weten. ,,Het moet echt glad en strak zijn,'' en dus heeft hij zelf egaal kunststof op de vloer liggen.

SymmetrieAlle truckers zijn het erover eens dat een Michelinmannetje op het dak écht niet meer kan. ,,Behalve natuurlijk als je een oldskool wagen hebt en alles in stijl is,'' zeggen de truckers, die er meteen aan toevoegen dat het dan wel twee mannetjes moeten zijn die symmetrisch op het dak zijn geplaatst.

,,Symmetrie is wel een dingetje onder chauffeurs,'' erkent Van den Boogaard. ,,Als een lampje links stuk is en ik kan het niet repareren, dan gaat 'ie rechts ook uit. Anders rijd ik voor joker.''

Twaalf milleEn wat kost zo'n fraaie cabine? ,,Deze een paar duizend euro,'' zegt Bussaard, ,,maar we kennen ook jongens die twaalf mille neerleggen om in stijl door Europa te rijden.''

Het argument dat dit bedrag verloren is als de baas de wagen verkoopt of wanneer het arbeidscontract wordt beëindigd, maakt geen indruk op de chauffeurs. ,,Dit is geen kantoor,'' zegt Bussaard terwijl hij achter het stuur kruipt. ,,Dit is ons leven!''