Actueel

Truckscanner zorgt voor spookfiles

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Tunnels worden automatisch afgesloten op het moment dat een vrachtwagen met te hoge lading nadert. Met een file tot gevolg. Elk jaar wordt het verkeer bij een tunnel circa 11.000 keer stilgelegd vanwege te hoge vrachtwagens, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat.

Om ervoor te zorgen dat vrachtwagens zich niet vastrijden in tunnels en daar een hoop schade veroorzaken, is er vóór elke tunnel in de snelweg een detectiesysteem gemaakt. Alle vrachtwagens rijden onder een laserstraal door. Als blijkt dat de vrachtwagen te hoog is, laat een verkeersbord een signaal zien. Een chauffeur kan er op dat moment nog voor kiezen om de weg af te gaan. Doet de chauffeur dat niet, dan wordt de weg met een rood kruis geblokkeerd en gaan de slagbomen voor de tunnel dicht.

,,In feite wordt dan de snelweg afgesloten," zegt Frank Boer van de Verkeersinformatiedienst (VID). ,,En dat betekent al snel een kwartier vertraging voor al het verkeer dat erachter zit." De chauffeur van de te hoge wagen wordt daarna via een luidspreker langs de weg gemaand om tussen de file uit te gaan. Of een weginspecteur van Rijkswaterstaat haalt de vrachtwagen ertussenuit. Als de weg weer vrij is, kan de rest van het verkeer doorrijden. En als na een meting blijkt dat de vrachtwagen echt te hoog was, krijgt de chauffeur een boete.

Lees verder onder de advertentie

Het probleem is dat chauffeurs aan de melding niet kunnen zien dat het om hun vrachtwagen gaat. ,,Er gaat een licht branden op een verkeersbord," zegt Daan Latour van bergingsbedrijf A. Barendregt. ,,Als je niet oplet, zie je dat niet. Een buitenlandse chauffeur heeft misschien niet eens in de gaten dat het over zijn vrachtwagen gaat. Het zou meteen duidelijk gemaakt moeten worden om welke vrachtwagen het gaat, zodat die op tijd de weg af kan."

Foto

Zo'n systeem waarmee direct de schuldige wordt aangewezen, bestaat wel: een bord waarop een foto van de te hoge vrachtwagen voor de chauffeurs is te zien. Er is bij de Velsertunnel in Noord Holland succesvol mee geëxperimenteerd. ,,Maar dat is weer afgeschaft," zegt Boer. De belangenorganistie EVO is al 'langere tijd' in gesprek met Rijkswaterstaat, zegt Thomas Reitsma. Maar dat heeft nog niets opgeleverd.

Lees verder onder de advertentie

Weggebruikers mogen maximaal 4 meter hoog zijn. Met die hoogte moet je in principe door alle tunnels in het land kunnen. ,,Het vervelende is dat het niet altijd echt om een te hoge vrachtwagen gaat. Soms gaat het om een loswapperend dekzeil of een lading die iets verschoven is."

,,Woensdag stond het zelfs tegelijkertijd stil voor de Drechttunnel en voor de Botlektunnel," zegt Latour. ,,Rotterdam heeft zeven tunnels en een hele hoop vrachtwagens. Als er niets gebeurt, staan er in de toekomst steeds vaker files. En dat leidt niet alleen tot vertraging, de verkeersveiligheid komt ook in het geding. Als auto's plotseling remmen, is de kans op aanrijdingen groot."