Nieuws Actueel

Kledingplatform Vinted haalt 128 miljoen op: van scale-up naar unicorn

Met 280 medewerkers en internationaal 22 miljoen geregistreerde gebruikers per maand, is tweedehandskledingplatform Vinted dit jaar ook in ons land van start gegaan. Ceo Thomas Plantenga heeft 128 miljoen euro opgehaald en groeit met Vinted daardoor van scale-up naar unicorn. Investeerders zijn Lightspeed, Insight Venture Partners en Accel.

Suzanna Timmer 29 november 2019

Vinted Thomas Plantenga

Vinted is een van oorsprong Litouwse scale-up die ruim tien jaar geleden ontstond toen twee ondernemers geloofden dat er behoefte aan een consumentenmarktplaats voor tweedehandskleding zou zijn. Aanvankelijk was het een leuk hobbyproject voor de twee. Toen er een derde partner bijkwam, werd het serious business en groeide Vinted hard in Litouwen, Duitsland, Polen en Tsjechië. Er werden verschillende investeringen binnengehaald, maar op het moment dat de eigenaren dat wilden gaan verzilveren, ging het mis.

Thomas Plantenga - die zijn eerste grote online succes boekte met Botentehuur.nl - had op dat moment de nieuwe start-up Sell-it na een fusie met wallapop verkocht aan Letgo, en de investeerders in zijn bedrijf kenden ook Vinted. Ze wezen hem erop dat hij daar wel eens zijn tanden in zou kunnen zetten.

Tech start-ups

Aanvankelijk was het een consultancyklus voor vijf weken, maar door de goede klik met de eigenaren werd die periode verlengd. ,,Ik woonde toen in New York, maar ben eigenlijk nooit meer teruggevlogen vanuit Vilnius, waar het hoofdkantoor is. Door mijn ervaring met andere tech start-ups begreep ik heel goed waar ze doorheen moesten. Ik wist dat ik het verschil kon maken en vond het zo leuk, dus ik dacht: waarom zou ik teruggaan?”

Na een flinke sanering en een heel nieuw bedrijfsplan werd Vinted weer gezond. ,,Maar de missie is altijd hetzelfde gebleven: mensen overtuigen dat ze beter tweedehands kleding kunnen kopen, omdat het economisch beter is voor de consument en beter voor de planeet. Ofwel: ‘Make second hand first choice globally’.”

Vinted kleding

Consumer-to-consumer

Vinted zit eigenlijk vrij simpel in elkaar. ,,Het is consumer-to-consumer. Wij maken het proces van tweedehandskleding verkopen en kopen heel eenvoudig. Je kunt in verschillende landen je product te koop zetten en met één druk op de knop kleding kopen. We verbinden landen aan elkaar waardoor je groot aanbod hebt. Goede techniek maakt dat mogelijk.”

Opvallend is de hele nieuwe markt die Vinted aanboort. ,,We zien dat 70 procent van alle mensen die tweedehands kleding koopt en verkoopt via Vinted dat nog nooit eerder had gedaan. Andere online marktplaatsen lijden hier dus niet onder.”

Kosten besparen

Plantenga ziet Vinted als ‘vernieuwend, omdat alles in huis gedaan wordt’. ,,Er is een eigen infrastructuur om de website te runnen en we hebben onze eigen servers, waar veel bedrijven dat in de cloud doen. Daardoor besparen we kosten en hoeven we het niet aan de klant door te rekenen. We hebben dus een propositie die kostentechnisch vriendelijker is dan concurrenten. Dat is ook de reden waarom we harder groeien.”

Bewuste Nederlander

De stap naar Nederland vloeit voort uit die groei. ,,We zagen dat Frankrijk en Duitsland heel hard gingen en vervolgens ook België en Spanje. Nederland ligt min of meer tussen die landen in. We zien ook dat het sentiment rond het kopen van tweedehandskleding in Nederland goed is. Mensen willen bewuster omgaan met kleding en dat bewustzijn is groter dan in de andere landen waar we zitten. Het tweede is dat de Nederlander als vanouds op de kleintjes let.”

De doelgroep die Vinted in Nederland wil aanspreken, is hetzelfde als internationaal. In het begin haken vooral (jonge) vrouwen van 18 tot 35 aan, later groeit het naar oudere segmenten en meer mannen. Wel frappant is dat in hier juist het aantal mannen hard groeit. ,,Dat is meer dan in bijvoorbeeld Frankrijk. Waar dat aan ligt, gaan we verder onderzoeken.”

In het algemeen zijn de verkopen in de eerste twee weken in Nederland goed. Er zijn momenteel regelmatig tv-commercials te zien; volgens Plantenga gebruikt het platform alle beschikbare marketingkanalen en is tv een goed middel om naamsbekendheid te vergroten.

Businessmodel

Het businessmodel is drieledig. Als eerste: verkopen op Vinted is gratis, kopers betalen een vaste commissie en een percentage van 5 procent van de verkoopprijs. ,,Die koper krijgt daarvoor wel een korting op de verzending. Door onze volumes kunnen we die kortingen bieden.” Tweede geldstroom zijn advertenties die verkopers kunnen plaatsen op het platform. De derde bron van inkomsten is het bieden van ‘topadvertenties’, zodat je als koper nog meer zichtbaar bent.

Is Vinted al winstgevend? Vorig jaar kreeg zijn bedrijf nog een investering van 50 miljoen euro van het Britse Sprints Capital en de al bestaande aandeelhouders Insight Venture Partners en Burda Media. Plantenga geeft geen specifieke cijfers. Hij spreekt van ‘break-even’ en wil kwijt dat de omzet de afgelopen drie jaar telkens met 300 procent steeg.

,,Met de investeringen die wij krijgen kunnen we constant onze techniek verder optimaliseren. Kern is om mensen sneller te laten verkopen, ze veiliger laten te kopen en dat in verschillende landen te kunnen doen. De veiligheid van handelen is bij ons een van de sleuteldomeinen.”

Zo bouwt Vinted gestaag verder aan expansie. ,,Daarbij richten we ons voorlopig alleen op Europa.”