Nieuws Actueel

Uber wil Nederlandse taxichauffeurs verleiden om voor het online taxiplatform te rijden

Uber gaat het voor Nederlandse taxichauffeurs aantrekkelijker maken om voor het online taxiplatform te rijden, schrijft het AD. De Amerikanen hopen zo in de Randstad en de grote steden steviger voet aan de grond te krijgen.

David Bremmer | Foto: ANP 30 oktober 2017

Taxi uber anp

Momenteel rijden er 2.000 tot 3.000 chauffeurs voor Uber en is de taxi-app vooral beschikbaar in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Om overal in de Randstad binnen vijf minuten een taxi te laten voorrijden zijn drie tot vier keer zoveel chauffeurs nodig.

Om de samenwerking te verbeteren en chauffeurs te stimuleren voor Uber te rijden verbetert het techbedrijf de voorwaarden. Als een chauffeur bij aankomst op een passagier moet wachten, gaat de meter voortaan al na twee minuten lopen. Dat mag nu pas na vijf minuten. Een andere verbetering is het beperken van de mogelijkheid om ritten te annuleren. Passagiers mogen nadat ze een taxi hebben besteld, nog maar twee minuten lang hun rit kosteloos annuleren. Ook dat was vijf minuten.

Slechte beoordeling

En zo is er meer: als een passagier als gevolg van een haperende app de rit en chauffeur een slechte beoordeling geeft, gaat dat niet meer ten koste van diens online rapportcijfer. ,,De chauffeur kan er dan immers niets aan doen dat de beoordeling slecht is; de fout ligt niet bij hem", zegt Thijs Emondts, general manager Nederland van Uber. ,,Dit is een grote ergernis onder chauffeurs." Verder krijgen ze het voor-taan meteen te zien als een klant een lange rit aanvraagt. ,,Zo zijn er geen verrassingen meer."

Uniek voor Nederland is dat Uber een pensioenspaarregeling via Brand New Day gaat faciliteren. ,,Chauffeurs die meedoen, betalen geen afsluitkosten en krijgen gratis advies", aldus Emondts.

De verbeteringen vormen onderdeel van de strategie om beter naar de eigen chauffeurs te luisteren. ,,In het verleden kwamen verbeteringen in de app vooral uit de koker van softwareontwikkelaars. We luisterden te weinig naar chauffeurs. Nu verzamelen we actief hun input. Welke pijnpunten ervaren ze?"

Op de achtergrond spelen wellicht de recente problemen bij Uber, waar Neelie Kroes commissaris is. Eerder dit jaar trad medeoprichter en ceo Travis Kalanick af nadat het platform in opspraak was gekomen vanwege de verziekte werkcultuur. Susan Fowler vertelde in een blog dat ze vanaf haar eerste werkdag last had van seksuele intimidatie. Uiteindelijk werden twintig werknemers ontslagen. Ook een filmpje waarin topman Kalanick - bekend om zijn korte lontje - een kritische Uber-chauffeur uitschold, richtte de nodige schade aan.

General manager Emondts, die sinds 2014 bij de taxi-dienst werkt, noemt de gang van zaken op geen enkele manier goed te praten, maar beklemtoont dat deze problemen hier niet spelen. In ons land werken aan de Amsterdamse Vijzelstraat twintig medewerkers voor de Nederlandse markt plus 400 man voor het Europese hoofdkantoor

Dekking

Met aantrekkelijker voorwaarden hoopt Uber sneller dekking te krijgen in de Randstad. ,,Met 7 miljoen inwoners een enorm interessant gebied voor ons." Het online platform stelt dat ritten tot wel 50 procent goedkoper zijn dan reguliere taxi's. Momenteel is de dienst vaak ook in kleinere steden als Leiden en Delft beschikbaar, zegt Emondts. ,,Een deel van onze chauffeurs woont daar en zet de app al aan als ze van huis gaan. Het lukt echter niet daar al binnen vijf minuten een taxi te laten voorrijden."

Grootste probleem blijft de regelgeving. Een taxivergunning kost geld en een taxi-examen bij het CBR is verplicht. ,,Maandelijks melden zich 500 tot 600 chauffeurs bij ons aan, maar daar blijft slechts 1 procent van over. Reden zijn de kosten en de lange wachttijd - het duurt twee tot drie maanden voordat je examen kan doen."

Maar de situatie hier valt nog mee, vergeleken met het buitenland. In Londen werd de dienst eind september verboden onder druk van reguliere taxichauffeurs. Uber zou daar de regels ontwijken.

Chauffeurs die meedoen, betalen geen afsluitkosten en krijgen gratis advies

Thijs Emondts, Uber Nederland