Nieuws Actueel
Vakantienodig.nl: niet specialiseren, juist diversiteit bieden
Jaloezie, daar begon het bij Richard Heimans mee. Inmiddels runt hij een succesvol online reisbureau, schrijft het AD. Zijn eindhalte: de 'eredivisie' van de branche.

Travelbird, wie kent het niet. De in 2010 opgerichte website was uniek door het selecte aanbod weekendjes weg. Een slim idee, denkt Richard Heimans (53) direct na de lancering. "Maar ik vond ook: wat zij kunnen, kan ik anders en mogelijk beter."
Heimans is dan al tientallen jaren werkzaam in de reisbranche. Hij bekleedde tal van functies, van reisbureaumedewerker tot inkoper van vliegtuigstoelen. "En ineens waren daar die twee ict'ers van TravelBird, die de markt kwamen veroveren."
JaloezieWat volgt is 'positieve jaloezie'. Lachend: "En het besef dat de jaren gaan tellen. Ik zei: voor ik achter een rollator loop, wil ik mijn eigen succesvolle bedrijf gehad hebben. Voorkomen dat je later zegt: had ik maar."
En zo kwam hij tot de lancering van Vakantienodig.nl, een website waar werkelijk alles te boeken is: van een 'dagtocht Max Verstappen' tot aan een rondreis door Azië. "Marketingexperts hebben het over specialiseren. Ik doe juist het tegenovergestelde: zorgen dat de klant kan boeken wat hij of zij wil."
Personal touchDie diversiteit is volgens Heimans juist uniek in de branche. "Vaak hebben websites óf weekendjes óf zonvakanties, nooit alles. Wij kopen losse hotelovernachtingen zelf in en bieden pakketreizen aan via touroperators. Zo zijn we in staat om de klant elke mogelijke reis aan te bieden."
De tactiek is als volgt. Het bedrijf zet in op het binnenhalen van klanten voor een weekendje weg - daar ligt de focus op met online adverteren. "Een paar daagjes Elderschans bijvoorbeeld. We gaan ervan uit dat onze service zo goed bevalt, dat de klant ook zijn rondreis Amerika bij ons boekt." Belangrijk is de 'personal touch'. "Zo bellen we na de vakantie altijd of alles is bevallen."
Mini-vliegtuigenHet bedrijf huist op een Capels bedrijventerrein. Als Heimans naar buiten kijkt, ziet hij graffiti op het pand van de overburen. "Het plan was om uitsluitend online te opereren. We begonnen als een kaal callcenter." Maar klanten uit de buurt vonden het prettig om af en toe eens langs te komen. En dus hing Heimans posters op en zette hij mini-vliegtuigen neer. "Nu is het een gezellig reisbureau geworden." Voor klanten met specifieke vragen huurt hij experts in.
Over het afgelopen jaar is de in Nieuwerkerk wonende ondernemer 'niet geheel ontevreden'. De laatste maanden heeft hij, net als zijn collega's, het zwaar. Ze gaan gebukt onder de angst voor terrorisme, die bij de klant heerst. "Wat opvalt: de angst blijft hangen. Na 9/11 zag je de boekingen snel weer aantrekken, na de aanslagen in Parijs, Brussel en Turkije gaat dat vooralsnog veel minder snel."
EredivisieToch heeft hij goede hoop dat de reizen naar Turkije binnen enkele weken stuk voor stuk verkocht worden. "Daar komt een run op. Spanje zit aan haar capaciteit. De prijzen zijn extreem hoog." In de tussentijd sleutelt Heimans aan de website, onderhandelt hij over advertenties en probeert hij steeds betere deals met hotels te sluiten. Ook speelt hij met de gedachte een reisbeurs voor de regio te houden. Alles voor die personal touch.
Het moet hem binnen twee jaar in de 'eredivisie' brengen. "Dan kan de klant niet meer om ons heen." Toch is het plan niet om TravelBird in te halen. "Ik vraag me af of je dat moet willen, 600 man in dienst. Dat is écht groot. Een lean and mean-organisatie heeft ook haar charme. Maar ik weet het niet, zeg nooit nooit. Als het gebeurt, dan gebeurt het. En dan zal ik er blij mee zijn."