Nieuws Actueel

Van een briefje in de winkel naar 15 vestigingen

Steeds meer Nederlanders 'bestellen' hun oppas online. Oppascentrale Madelief is in zeven jaar gigantisch gegroeid. Hoe het allemaal is begonnen? "Met een briefje in de supermarkt."

COBINE VAN DER LOUW | FOTO: DIANNE BUENEN 20 maart 2017

Oppas1 1

Welke knuffels zijn van levensbelang? Wat doe je als een kind niet naar bed wilt? En hoe behandel je een brandwond? Dit zijn slechts enkele vragen die je goed moet kunnen beantwoorden als je aan de slag wilt bij oppasbureau Oppas Madelief. Deze oppascentrale is met 2.500 oppassers een van de oudste en grootste online oppasservicebureau van Nederland. Sinds deze week heeft het bedrijf ook een franchise geopend in Breda.

Begon als bijbaan

,,Het begon als een bijbaantje", vertelt oprichtster Jasmijn Kok (25) uit Rotterdam. ,,mijn tweelingzus (Lyla Kok uit Haarlem red.) en ik waren 17 jaar oud en zochten een bijbaantje. Oppassen leek ons erg leuk. We hebben toen ouderwets In winkels een formulier opgehangen met scheurstrookjes waar ons telefoonnummer op stond. Dit liep zo goed, dat we binnen no time vijf vriendinnen erbij moesten vragen. Na drie jaar oppassen hadden we genoeg geld om een programmeur in te huren. Hij maakte de website waardoor het regelen van de afspraken makkelijker ging. Wij schreven ons toen in bij de Kamer van Koophandel. Nu zeven jaar later openen we in de vijftiende stad een vestiging, namelijk in Breda."

Online oppas

Een oppas in je online winkelmandje, is dat wel zo'n goed idee? In een item van de NOS kwam vorige week naar voren dat het bestellen van een oppas online sterk groeit. Daarin legt hoogleraar pedagogiek Ruben Fukkink van de Universiteit van Amsterdam uit dat het gewoon de zoveelste online mogelijkheid is en dat hij er geen bezwaar tegen heeft. ,,Maar het is wel belangrijk dat een kind niet te veel verschillende gezichten krijgt. Structuur door bijvoorbeeld dezelfde oppas zorgt voor rust. Screening is belangrijk."

Screening

Om aan de slag te kunnen als oppas bij Oppas Madelief moet je uit het goede hout gesneden zijn. ,,Geïnteresseerden moeten bij hun inschrijving een stukje over zichzelf toevoegen. Wij lezen alles door en gaan dan allereerst iemand checken op internet. Op social-mediasites krijg je vaak wel een beeld van hoe iemand is. Gezichtspiercings, blote kleding en drankmisbruik zijn punten waar we opletten. Het type dat we zoeken is beleefd, vrolijk, enthousiast en is gek op kinderen", legt Jasmijn uit.
Lyla: ,,Persoonlijk de oppassers screenen, reviews van andere ouders en een lokaal aanspreekpunt hebben dat zijn belangrijke aspecten die noodzakelijk zijn als je online een oppas-service wilt aanbieden." De kandidaten krijgen tijdens het kennismakingsgesprek meerdere casussen voorgelegd. ,,Gebaseerd daarop kunnen we inschatten hoe ze reageren in real life -situaties."

Oppastraining

Wanneer je begint met werken voor Oppas Madelief, krijg je de 'oppastraining'. Hierin komt onder meer uitleg over richtlijnen voor bedtijden, hoe om te gaan met kinderen en de ouders in bepaalde situaties en een basis EHBO-opleiding aan bod. Deze wordt gegeven door de team captains van de vestigingen. Ellis Peek (19) wordt de team captain van Breda. Naast haar studie communicatie aan Hogeschool Avans gaat ze als franchisenemer van Oppas Madelief de oppassers in en rondom Breda aansturen en begeleiden. ,,Werken met kinderen heb ik altijd leuk gevonden. Vanaf mijn elfde pas ik op en zelf heb ik ook een jongere halfzus en halfbroer thuis. Ik ben dus wel wat gewend." Zij wordt het aanspreekpunt voor alle oppassers en ouders in Breda. Ellis: ,,Ik heb al tien meiden aangenomen. Het viel mij op dat er veel oppasbureaus zijn rondom de Radstand, maar niet in Brabant. Dit is de eerste vestiging van Oppas Madelief in deze regio."

Opvallend is dat er weinig mannen aangesloten zijn bij Oppas Madelief. Slechts 38 van de 2.500. ,,Mannen zijn minder populair. Maar andersom ligt het baantje ook minder populair bij de mannen", vertelt Ellis. ,,Toch hebben we ook adressen die juist een man willen, omdat ze dan bijvoorbeeld lekker kunnen sporten met de kinderen", voegt Jasmijn toe.

Snelle groei

De interesse in Oppas Madelief groeit zo snelservice is ondertussen zo populair dat alweer gekeken wordt naar nieuwe steden. ,,We richten ons nu op Eindhoven. Ook in Zwitserland heeft iemand zich als team captain aangeboden. Vorige maand hebben we zelfs een franchise geopend in Oslo."