Nieuws Actueel

Van financiële hotshot naar eigen bedrijf in natuurlijke zeep

Soestenaar Lisette Spaanbroek ruilde een succesvolle carrière in de financiële sector in voor een eigen bedrijf in natuurlijke zeep. Nu de eerste producten van The Soappharmacy in de winkels liggen, is ze vastberaden om snel winst te boeken.

Sander van Mersbergen | Foto: Bram Petraeus 4 april 2016

Lisette Spaanbroek, tot een paar jaar geleden een financiële hotshot van de eerste orde, kan een gebrek aan ambitie zeker niet worden ontzegd. De mede-eigenaresse van The Soappharmacy praat over sulfaten, minerale oliën en topneuzen - dat laatste is jargon voor laboratoriummedewerkers die geuren samenstellen - alsof ze al haar hele carrière in de wereld van parfum en cosmetica rondloopt. Alsof ze niet een bijspijkeropleiding chemie van 3 jaar heeft moeten volgen om mee te kunnen praten met de specialisten. Alsof ze geen carrière maakte in een heel andere sector.

ZakenbankierZe had tot 3 jaar geleden de financiële sector aan haar voeten. Achtereenvolgens was ze zakenbankier bij het Amerikaanse Goldman Sachs, directeur van beursorganisatie NYSE Euronext en partner bij accountantskantoor PWC. Ze ging regelmatig mee met Nederlandse handelsdelegaties, in het gezelschap van ministers en soms ook de koning en koningin.

Anno 2016 runt Spaanbroek samen met haar man The Soappharmacy, een bedrijf dat geur- en haarproducten levert in het luxe segment. De producten onderscheiden zich van die van de concurrentie door de hoeveelheid natuurlijke producten die erin zit.

GlansVeel beter voor huid en haar, is het idee. "In mijn vorige carrière kwam ik regelmatig in landen als India en Brazilië, en het viel me op dat mensen in die landen veel meer natuurlijke producten gebruikten", legt Spaanbroek uit. "Maar als ik daar dan iets kocht, dan kreeg ik in Nederland weer commentaar. Omdat het niet lekker rook."

Bestaande haar- en huidproducten die wel een aangename geur verspreiden, zijn volgens Spaanbroek vaak weer niet erg gezond. "Ze lijken goed voor het haar of de huid, maar zijn dat niet. Siliconen in producten leggen een glans over je haar en huid heen. Het ziet er daardoor glanzend uit. Maar het glanst niet echt. Snap je?"

Gat in de marktHoe ze ook zocht, Spaanbroek vond in Nederland geen flesjes en tubes die én kwaliteit boden, én gevuld waren met natuurlijke materialen - denk aan baobabolie, tarweproteïne, panthenol. Spaanbroek werkte toen nog gewoon in de financiële sector. "Ik had een leuke kast met verzorgingsproducten, daar niet van. Maar het is niet zo dat ik altijd al een enorme fascinatie had voor dit soort producten."

"We gaan het zelf doen." Die conclusie diende zich aan toen ook haar man, die sinds enige tijd buitenlandse cosmeticaproducten aan Nederlandse kappers leverde, besefte dat er een gat in de markt was. Maar zeggen is één ding, het dan ook daadwerkelijk doen is een tweede. Zeker als je partner bent van PWC en het bijbehorende salaris verdient.

ZekerhedenToch ging Spaanbroek ervoor: zij en haar man staken zelfs al hun kapitaal in The Soappharmacy. De dikke auto ging de deur uit, vakanties werden geskipt. Omdat het soms goed is alle zekerheden te laten varen, en omdat Lisette passie voelt voor ondernemerschap, en voor 'mooie, echte producten', zoals ze dat zelf noemt. Producten die ze de afgelopen 3 jaar in samenwerking met een team topprofessionals ontwikkeld heeft, en die sinds begin dit jaar te verkrijgen zijn.

Eindelijk, want Spaanbroek werd op een gegeven moment toch enigszins ongeduldig. "Alles wat je in 20 jaar hebt opgebouwd zit in het bedrijf, je hebt niets om op terug te vallen." En dan valt het wel even rauw op je dak als een 'topneus' - daar zijn ze weer - meldt dat hij de komende weken niet kan ruiken, omdat hij een verkoudheid te pakken heeft. Dat was ze in de financiële sector niet gewend. "Verkouden of niet, een afspraak ging altijd gewoon door."

Tour de forceMaar het doel is bereikt. In drie geurvarianten - #000, #041 en #064 - levert The Soappharmacy nu shampoo, conditioner, haarparfum, handcrème en badbalsem, via de eigen website en een aantal kapsalons en parfumerieën. Het zijn producten in het duurdere segment die voor het leeuwendeel (tot 99,5 procent) uit natuurlijke producten bestaan, maar die zich volgens de eigenaresse ook qua geur en looks met die van de concurrenten kunnen meten. Het is de bekroning van een enorme tour de force, die ook erkende toplaboranten tot het uiterste dreef. "Het is gewoon heel moeilijk om met natuurlijke ingrediënten producten met een goede performance en luxe geuren te maken."

En nu... nu is het wachten op de oogst. De ambities zijn daarbij niet mals. Dit jaar al een omzet die in de tonnen loopt, volgend jaar winst, en op termijn ook een internationale uitrol. Spaanbroek mag haar eerste carrière dan overboord gegooid hebben, dat wil niet zeggen dat ze de tweede ziet als spielerei. "Dit moet net zo'n groot succes worden als mijn financiële loopbaan."