Nieuws Actueel
Vanmoof: Profiteren van wereldwijde fietsrage
Vanmoof beschouwt de hele wereld als werkterrein. De producent van robuuste stadsfietsen heeft het tij mee: grote steden als New York, Londen en Parijs omarmen de fiets als oplossing voor verkeers- en milieuproblemen. Een boodschap die het Amsterdamse fietsmerk al langer verspreidt. ,,Fietsen zit in de lift,'' zegt Taco Carlier, die Vanmoof in 2009 oprichtte met zijn broer Ties. ,,Eerst wilden we de wereld veroveren met ons model met terugtraprem, maar dat lukte niet. In het buitenland willen ze handremmen en versnellingen.''

De twee ondernemers gebruiken vooral sociale media om Vanmoof te promoten. ,,Al ons budget besteden we aan productontwikkeling.'' Dat gebeurt in Taiwan, waar de Vanmoofs worden geproduceerd. De fietsen voor de Europese markt worden in Utrecht geassembleerd.
Vanmoof verkoopt, vooral online, zo'n 10.000 fietsen per jaar, waarvan 70 tot 80 procent buiten Nederland. Dat aantal moet binnen vijf jaar omhoog naar 50.000. Vooral de verkoop in de VS, Japan en Duitsland loopt goed, aldus Taco. ,,In Amerika is fietsen in de stad erg in opkomst.
In Japan zijn ze gek op Dutch design. Thailand gaat ook heel goed, dankzij een heel fanatieke importeur.''
Taco houdt fietsdeelprojecten scherp in de gaten, want die banen vaak de weg voor Vanmoof. ,,Mensen die zo'n deelfiets gebruiken als alternatief voor auto of metro, willen later vaak een eigen fiets.'' Inmiddels is er een vestiging in New York. San Francisco, Miami en Seattle (of Portland) moeten volgen. In Duitsland wil Vanmoof na Berlijn ook winkels openen in München, Hamburg en Frankfurt.
Hoge verwachtingen
,,We geloven in de combinatie van online en fysieke winkels. Iemand koopt makkelijker via internet als we daar in de buurt ook een winkel hebben. Dat schept vertrouwen en zo kunnen we klanten beter helpen.''
Vanmoof heeft hoge verwachtingen van de eigen elektrische fiets. ,,In de VS kan de e-bike een doorbraak worden in het woon-werkverkeer.''
Het Amsterdamse fietsmerk baarde opzien met Boncho, de speciale fietsregencape. De bedoeling was om via Kickstarter 15.000 euro op te halen; de teller staat nu op 120.000 euro. Het is vooral een reclamecampagne. De Boncho zelf is niet winstgevend. ,,Advertenties klikt toch iedereen weg. Een verhaal vertellen is eigenlijk de enige tactiek die nog werkt.'' De Boncho leverde volgens Taco een miljoen views op en orders uit 52 landen. ,,Als bedrijf moet je van de gebaande paden af en gekke dingen durven doen.''
Een Vanmoof koop je vanaf 598 euro. De e-bike kost 2248 euro. De fietsen kunnen online worden besteld.vanmoof.com