Nieuws Actueel

Vergrote Bijenkorf mikt op beleving

De Bijenkorf in het centrum van Utrecht laat op 29 september zijn nieuwe gezicht zien. Dan opent de nieuwe tweede etage. Het is een mijlpaal en voorproefje van hoe het warenhuis er over twee jaar als geheel bijstaat, meldt het AD.

Roeland Franck | Foto: Angeliek de Jonge 16 september 2016

Bijenkorf utrecht beleving warenhuis

Terwijl de voormalige V&D nog altijd geen nieuwe bestemming heeft en het Canadese warenhuis Hudson's Bay zijn komst naar Utrecht niet concreet maakt, gaat de Bijenkorf onverdroten voort met uitbreiden en vernieuwen. Donderdag 29 september gaat de nieuwe tweede etage open. Dan wordt het nieuwe gezicht van het warenhuis zichtbaar met een nieuw restaurant The Kitchen en de afdelingen koken, wonen en active wear, die nu nog veelal in het souterrain te vinden zijn.

Persoonlijk contact

Beleving, daar draait het om. Natuurlijk wil de Bijenkorf verkopen, maar om de moderne consument te trekken moet er altijd wat gebeuren. Daarom zijn er straks uiteenlopende demonstraties, wijnproeverijen, diverse beautysalons en een keuken waar de kok theater maakt. Zelfs de kleermaker toont het publiek zijn vakmanschap, bij het vermaken van bijvoorbeeld pantalons. "Het gaat om persoonlijk contact en het gevoel dat het altijd de moeite waard is even bij de Bijenkorf binnen te lopen,'' zegt store-manager Joyce Verdijk, krap twee weken voor de opening van de nieuwe tweede etage van het warenhuis. "Het brengt wel wat teweeg, bij mij, maar ook bij de medewerkers. Nu gaat het echt gebeuren!'', vervolgt ze.

Parkeerplaatsen

De verbouwing heeft een jaar vertraging opgelopen, omdat ondanks uitbreiding van de parkeergarage La Vie het aantal parkeerplaatsen volgens de rechter niet toereikend bleek. De oplossing werd gevonden in extra plekken in de nieuwe parkeergarage van Hoog Catharijne onder het Vredenburg. Na een jaar stilstand hervatten de bouwvakkers een jaar geleden het werk. Het was passen en meten in het complex waar winkel en bouwvakkers vaak slechts door een dun wandje van elkaar gescheiden waren. ,,We hebben geen klachten van klanten gehad'', stelt Verdijk tevreden vast.

Extra ruimte

De opening van de tweede verdieping is een mijlpaal in het project van vernieuwing en uitbreiding. De winkeloppervlakte verdubbelt bijna van 9.000 naar 15.000 vierkante meter. Klaar is het project nog allerminst: tegelijk met de opening van de tweede etage sluit de kelder om in februari eveneens gerestyled als 'de wereld voor mannen' te heropenen. Daarna volgen nog de parterre en de eerste etage. Medio 2018 moet het warenhuis in zijn volle omvang klaar zijn. De extra ruimte is straks niet alleen te vinden op de tweede etage, maar ook op alle andere verdiepingen, waar kantoor- en magazijnruimten aan de winkel worden toegevoegd. Die functies zijn verplaatst naar een nieuw deel van het complex tussen het warenhuis en de parkeergarage.

Service

De Bijenkorf wordt dus groter, maar toch persoonlijker, meent Verdijk. Voorbeeld daarvan is de klantenservice die, hoewel het misschien paradoxaal klinkt, met ingang van 29 september verdwijnt. "De gedachte is dat service in de gehele organisatie moet zitten. Die moet je overal kunnen krijgen. Als een verkoper een product kan verkopen, moet hij het ook op kunnen lossen als de klant niet helemaal tevreden is of een vraag heeft. De verkoper op de afdeling is juist de deskundige.''

Nieuw assortiment

De bijna-verdubbeling in vierkante meters betekent een flinke uitbreiding van het assortiment. Er komen uiteraard merken bij zoals Filling Pieces en Concept Dune. Daar is goed over nagedacht. De Bijenkorf is zeker niet overal hetzelfde. Verdijk: "Met 70.000 studenten heeft Utrecht een gemiddeld jonger publiek dan veel andere steden. Wij proberen daarop in te spelen.''

Lokale poducten

Ook in het horecagedeelte legt manager Kees van Wezel lokale accenten. "We hebben Domgebakjes op basis van de Utrechts sprits en Jan Hagels, net als broodjes Vockingworst en bier van De Leckere. Over een Utrechtse wijn zijn we nog in onderhandeling.'' Het restaurant verhuist naar de nieuwe tweede etage, waar het bijna drie keer zo groot wordt, met een open keuken en uitzicht over het Vredenburg. Van Wezel: "Het personeel is bijgeschoold, zodat het iets kan vertellen over de producten, de interactie met de klant aan kan gaan. Wilt u uw gerecht wat pittiger? Dan doen we een extra pepertje in de wok!''

Nieuwe gevel

In de interactie met de klant en de buitenwereld passen ook de grote glazen gevels. Waar voorheen van buiten niet zichtbaar was wat binnen te koop was, krijgt het vernieuwde warenhuis rondom glas. Aan de Lange Viestraat is dat al zichtbaar, de St.-Jacobsstraatzijde volgt spoedig. Verdijk: "Een medewerkster die hier al 25 jaar werkt, vertelde me laatst: 'Ik ga voor het eerst in daglicht werken'.''

Gerelateerde artikelen:

Mango komt naar winkelcentrum de Barones in Breda V&D-pand schoongeveegd voor Hudson's Bay