Academy Actueel
Verbeter je sales: voorkom deze 4 veelgemaakte fouten in salesgesprekken
Om het meeste uit je sales te halen geeft expert Wessel Berkman met regelmaat op deze site tips en adviezen voor ondernemers. Berkman is oprichter van De Commerciële Revolutie en tegenwoordig vooral ook één van de trainers bij De Ondernemer Academy, waarvoor hij diverse programma's heeft gemaakt om ondernemers in het midden en kleinbedrijf én zzp'ers te helpen om meer opdrachten binnen te halen. In dit artikel geeft hij de vier meest gemaakte fouten in salesgesprekken én hoe jij ze kunt voorkomen.

1. Lekker zitten zendmasten
Of het uit enthousiasme of onwetendheid is, maar de grootste fout is zonder twijfel de klassieke zendmast. De verkoper die tijdens het gesprek 90 procent van de tijd aan het woord is, voluit begint te vertellen wat er allemaal goed/mooi is aan zijn/haar bedrijf, en daarbij dus dé klassieke fout maakt: niet beginnen met luisteren naar de klant nadat hem/haar een uitdagende vraag is gesteld.
2. De wc-eend-verkoper
Natuurlijk biedt jouw product of dienst een stevige bak aan oplossingen, maar lost het echt alles op dat je klant wil hebben? Hoogstwaarschijnlijk niet, wel voor een groot gedeelte, maar de overlap zal haast nooit 100 procent zijn. Dus breng je product ook niet als de wonderpil-oplossing. Want weet: wonderpillen bestaan niet.
Ook groeien met je sales?
Wessel Berkman, auteur van dit artikel, één van de trainers bij De Ondernemer Academy, waarvoor hij diverse programma's heeft gemaakt om ondernemers in het midden en kleinbedrijf én zzp'ers te helpen om meer opdrachten binnen te halen. Bekijk hier het lesprogramma>
3. Blije eikels/ eikelinnen verkopen meer dan dooie vissen
De nieuwe norm van online en live salesgesprekken is: het creëren van het leukste moment van de week voor je klant met de grootste impact op het overtreffen van haar of zijn droom. Hoe hoog scoren jouw salesgesprekken op deze norm?
4. Geen verschilmaker:
Niet weten wat je gouden stippen zijn waarmee jij tot in de kleine details van je manier van sales het verschil maakt. Wat doe je voor, - tijdens en na het gesprek on- en offline anders dan de ander zodat jouw gesprek voldoet aan de nieuwe norm: leukste moment van de week met de grootste impact op het overtreffen van de ambitie van je klant. De meeste sales kunnen geen antwoord geven of verzinnen wat buzz woorden…Hoe maak jij het verschil?