Nieuws Actueel
Verlies voor PostNL door tegenvallende pakketbezorging
Post- en pakketbedrijf PostNL heeft het afgelopen kwartaal afgesloten met een verlies. Door de hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen wordt er door Nederlanders minder uitgegeven, wat het resultaat van het post- en pakketbedrijf raakte bij de pakketbezorging. Eerder gaf het bedrijf daarvoor al een winstwaarschuwing uit.

Daarbij kampt PostNL zelf met de hogere kosten, onder andere om personeel te betalen. Ook versturen Nederlanders steeds minder brieven.
PostNL sloot de meetperiode af met een brutoverlies van 20 miljoen euro. Dat resultaat was een jaar eerder nog 23 miljoen positief. Nederlanders bestellen door het lage consumentenvertrouwen minder spullen online. Het postbedrijf zag daardoor het aantal afgeleverde pakketten het afgelopen kwartaal niet stijgen, terwijl het bedrijf daar eerder wel op rekende. Het aantal brieven dat Nederlanders verstuurden daalde met 9,3 procent. De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 709 miljoen, een daling van 3 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek werd ook al duidelijk dat na twee jaar stormachtige groei van onlinewinkelen door corona minder mensen op internet bestellen. Dit jaar bestelde 74 procent van alle Nederlanders boven de 12 jaar oud iets online. Vorig jaar, toen er nog coronabeperkingen van kracht waren, ging het nog om 77 procent.