Toen het idee van Froot.nu een jaar geleden ontstond, waren ze allebei al ondernemer. Hoek had tien jaar een eigen telecombedrijf dat communicatie-installaties aan bedrijven verkocht en Beekman was bedrijfsleider in een horecazaak. Ze waren toe aan een heel ander bedrijf.
Logisch en sympathiek product
Hoek: "De verkoop van telecomproducten aan bedrijven is vaak een lang traject van overleggen en ontwikkelen. Door de vele mogelijkheden was het ook een complex product. Ik wilde iets gaan verkopen waar dat niet voor geldt. Fruit is fruit. Je hoeft aan iemand niet uit te leggen wat het is en waarvoor het is. Het is een logisch product en het is sympathiek.''
Concept van fruit op werk
Beekman: "Ik kende het concept van fruit op het werk al, maar vond dat het niet altijd goed werd aangepakt. Het fruit komt vaak van groenteboeren of fruittelers die het erbij doen. Ze zien het als extra afzet en houden zich niet bezig met de presentatie en of het fruit wel wordt gegeten. Het wordt in grote plastic kratten afgeleverd en de ondernemer moet maar zien waar hij het neerzet.'' Hoek: "Wij bespreken met het bedrijf waar het fruit moet komen staan. Liefst op meerdere plekken, zodat iedere medewerker er makkelijk bij kan.''
Hoek merkt dat hij nog moeite moet doen om bedrijven uit te leggen waarom ze fruit aan hun medewerkers moeten aanbieden. Steeds meer ondernemers zijn bewuster met de gezondheid van hun personeel bezig, maar vinden het nog veel gedoe om het fruit te regelen. Daarom hebben Beekman en Hoek de logistiek voor de aanlevering al helemaal uitgedacht.
Lees ook: Investeren in je werknemers belangrijk voor je mensen en bedrijfsresultaat
Samenstelling aanpassen
Hoek: "We bespreken eerst wat de samenstelling in de kratjes moet zijn. We houden bij wat er veel gegeten wordt en wat niet. Zo kunnen we de samenstelling aanpassen. Wij leveren op afgesproken tijden onze nieuwe kratjes vers fruit aan waarbij we het oude kratje meenemen.''
Het lukt nu al goed met de honderd klanten die ze hebben, maar Hoek heeft met zijn ict-achtergrond al een systeem opgezet dat zeker duizend adressen aankan.
Toen ze begonnen, hadden ze nog weinig verstand van fruit. Door veel contact met telers en een groothandel weten ze inmiddels wel de ene appelsoort van de ander te onderscheiden. Ze weten welke peer zoet is en welke appel wat zuurder. Belangrijker is dat ze het groeiseizoen van de fruitsoorten kennen.
Fruit van het seizoen
Hoek: "We willen zoveel mogelijk het fruit aanbieden dat in het seizoen groeit. We weten wanneer de Jonagold wordt geoogst en wanneer dat stopt. Dan stappen we over op een andere appelsoort die dan weer wordt geoogst.'' Beekman: "Het aanbod is op dit moment heel erg breed. In de winter is dat beperkter. Dan stappen we over op de sinaasappels en de mandarijnen die niet al te ver hier vandaan aangevoerd kunnen worden.''
Hulp vrienden en familie
Voorlopig doen ze met zijn tweeën en hulp van vrienden en familie nog het hele traject van inkoop, kratten samenstellen en rondbrengen. Hoek: "We besteden veel aandacht aan die presentatie in het krat zelf.'' Zo gaan er per week zo'n 4.000 tot 5.000 stuks fruit door hun handen. Ze vonden fruit al lekker en nu ze er iedere dag mee werken nog meer. Hoek: "Daardoor eten we zelf ook veel meer fruit. Als ik de bekers met snoeptomaatjes vul, eet ik regelmatig een handje vol zelf op. Heerlijk.''
Ik kende het concept van fruit op het werk al, maar vond dat het niet altijd goed werd aangepakt
Jeroen Beekman