Nieuws Actueel
Via internet bezoekers lokken naar ondernemers Helmond
Op één website kun je langs alle ondernemers scrollen: 170 winkels, 65 horecazaken. Ook alle evenementen zijn er te vinden, evenals het bioscoopaanbod en de theatervoorstellingen - zo schrijft het Eindhovens Dagblad.
Soli Avila Lama staat middenin haar delicatessenzaak Pata Negra. Als je op haar foto klikt, krijg je een nieuwe pose van de geboren Spaanse. Ditmaal met Iberische ham. Qua beeld ziet de website van het Helmondse centrum er heel gelikt uit. De internetpagina (Helmondcentrun.nl) is het nieuwste wapen van de stadspromoters van Helmond Marketing om zoveel mogelijk bezoekers naar de stad te trekken.
Onder de indruk
Jaap Schepers is internetmarketeer bij het Helmondse bedrijf Afdeling Online. Hij is onder de indruk: "Je ziet vaak dat sites als deze worden gemaakt met allemaal foto's uit een beeldbank. Dat slaat dan helemaal plat. Hier zijn het authentieke foto's van de ondernemers en van de stad zelf. Het is echt Helmond. Dat ziet er mooi uit."
Leuk voor een dagje weg
Maar goed, de website is niet gelanceerd voor de gelikte buitenkant. Uiteindelijk moet het voor meer winkelend publiek gaan zorgen. Dat is ook waar de ondernemers op hopen. Schepers tempert de verwachtingen: "De kans is vrij klein dat iemand op de foto van een winkel klikt en dan besluit om op basis daarvan naar die winkel te gaan. Dus je moet laten zien dat Helmond leuk is voor een dagje weg. En als de mensen er eenmaal zijn, gaan ze vanzelf langs de winkels", denkt Schepers.
Mensen een reden geven
Om dat voor elkaar te krijgen, is er nog wel het nodige werk aan de winkel. De basis is er, maar eigenlijk begint het volgens Schepers nu pas: "Ik zie weleens projecten in het land waarbij zo'n website na de lancering snel doodbloedt. Mensen willen worden geïnspireerd. Je kunt themadagen samenstellen, bijvoorbeeld een Italiaanse dag waarbij je een route uitstippelt langs zaken als Il Borgo of Belloni. Telkens moet je mensen een reden geven om op de website te lezen waarom ze naar Helmond moeten komen."
Lees ook: Winkels kunnen niet zonder combinatie van online en offline
Vol oud nieuws
Centrummanager Linda Haverkamp kan zich helemaal in die analyse vinden. Toen zij iets meer dan een jaar geleden in Helmond startte, was er alleen een website rond Hello Helmond. "Die stond vol oud nieuws. Dat is dodelijk. Ik heb meteen gezegd: 'Of we gaan de website bijhouden óf de stekker gaat eruit'." Dat laatste gebeurde, waarna er een half jaar aan de opvolger werd gewerkt.
Winkels beter vinden
Haverkamp is blij met het eindresultaat. De site moet helpen om de winkels op internet beter te kunnen vinden. "Sommige ondernemers hebben nog niet eens een website, dus voor hen is het helemaal een vooruitgang. Ik denk dat bezoekers van de website ook wel verrast zijn over wat we in Helmond aan winkels hebben. Ik bedoel: veel mensen hebben het taartenwinkeltje in de stad nog niet ontdekt."
Sommige ondernemers hebben niet eens een website, dus voor hen is het helemaal een vooruitgang