Aangeboden door ONVZ

Nieuws Actueel

Bewegingstips tijdens het thuiswerken

Het is nu vaak nog noodzakelijk, maar ook als we straks weer naar kantoor kunnen, zal er veel meer worden thuisgewerkt. En hoe blijf je daarbij vitaal? In de serie de Vitaalste Thuiswerkplek gaan ONVZ en De Ondernemer op zoek naar het antwoord op die vraag. Afgelopen jaren werkten ONVZ en De Ondernemer ook samen in de zoektocht naar het Vitaalste Bedrijf van Nederland. In deel één vertelt Tijn Elferink, auteur van het boek 'Dit boek is gezond' waarom bewegen zo belangrijk is. Arie Boomsma laat zien hoe je met een bureaustoel een work-out doet.

Tijn Elferink 9 juni 2020

Arie boomsma thuiswerken tijn elferink tips

Heb jij ook een vitale thuiswerktip? Deel jouw tip en maak kans op een work-out voor 5 personen met Arie Boomsma. Maak een korte video van jouw tip en deel die op Twitter, Instagram of TikTok met #vitaalthuis. Door jouw tip te delen met #vitaalthuis ga je akkoord dat ONVZ en De Ondernemer jouw tip kunnen gebruiken voor een compilatievideo.

Bewegen we minder als we thuiswerken?

Ondanks de beperkende maatregelen en het sluiten van de sportscholen, is twintig procent sinds de thuiswerkmaatregelen méér gaan sporten. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van zorgverzekeraar ONVZ. Een kwart van de Nederlanders heeft de afgelopen weken online beweegmogelijkheden ontdekt, zoals groepslessen via een videoverbinding. We sporten dus meer, maar we bewegen minder. Ga maar na: we hebben geen woon-werk-verkeer meer. We lopen niet meer van werkplek naar de printer en van koffieautomaat naar vergaderzaal. Tegenwoordig volgt de ene Teams-meeting de andere Zoom-vergadering op. En voor we het weten brengen we de dag vooral zittend door.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Wie niet voldoende beweegt, loopt onder andere een groter risico op hart- en vaatziektes en een hoge bloeddruk. Dat langdurig zitten ook invloed heeft op onze hersenen, is minder bekend. Op lange termijn verkleint bewegen het risico op dementie, depressie en Parkinson. Op korte termijn verbetert bewegen je geheugen en zorgt het ervoor dat je beter slaapt. Daarnaast vermindert beweging stress. Ook daarvoor is een ommetje dus belangrijk. Zeker omdat uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat de helft van de Nederlanders sinds ze thuiswerken meer stress ervaart.

Hoe kun je bewegen?

Bewegen kan op allerlei manieren. Normaal gesproken beweeg je als je naar je werk gaat, dus maak, voordat je thuis aan het werk gaat, een wandeling in de buurt. Zorg dat het onderdeel wordt van je routine. Daarnaast is het belangrijk om gedurende de dag regelmatig op te staan. Arie Boomsma laat in deze video zien hoe je op je bureaustoel kunt squatten en dippen.

Heb jij ook een vitale thuiswerktip? Deel jouw tip en maak kans op een work-out voor 5 personen met Arie Boomsma. Maak een korte video van jouw tip en deel die op Twitter, Instagram of TikTok met #vitaalthuis. Door jouw tip te delen met #vitaalthuis ga je akkoord dat ONVZ en De Ondernemer jouw tip kunnen gebruiken voor een compilatievideo.

De Vitaalste Thuiswerkplek is een initiatief van ONVZ en De Ondernemer, in samenwerking met Lifeguard en thuiswerkenistopsport.nl. Tijn Elferink werkt bij ONVZ en schrijft boeken over gezondheid.