Nieuws Actueel

Vliegtuigen bedrijf Bosman profiteert van enorme vraag

Wie aan Barendrecht denkt, denkt niet meteen aan luchtvaart. Toch draait de daar gevestigde vliegtuig-onderdelenfabriek Bosman als een tierelier door de wereldwijde groei van de luchtvaart. Dat schrijft het AD.

Dénis van Vliet | Foto: Frank de Roo 1 februari 2017

Vliegtuigdouch2501 FDR2

,,In elke Boeing 737 en Airbus A320 zitten onderdelen van ons.'' Verkoopdirecteur Rob Roobol van Bosman zegt het stellig en niet zonder trots. Het bedrijf heeft met een onderdeel dat vliegtuigmotoren efficiënter maakt een ware verkoophit in handen. Dat vertaalt zich ook in de cijfers. De omzet groeide afgelopen jaren tot een bedrag van in de tientallen miljoenen euro's, en die stijgende lijn zet zich tot minstens 2025 door. ,,De vliegtuigbranche is er eentje van zeer lange-termijncontracten. Daardoor weten we nu al wat er over een paar jaar binnenkomt.'' Dat was wel eens anders: tot tien jaar terug richtte Bosman zich vooral op reparaties. ,,Toen was het maar afwachten of we over drie maanden nog wel werk hadden.''

Douche

Het paradepaardje van Bosman laat zich nog het best omschrijven als 'een douche voor de vliegtuigmotor'. Een straalmotor zit vol draaiende delen die uitzetten als ze warm worden. Het gevolg: speling tussen de vaste en de roterende delen. En dat is vervelend, want daardoor slijten de onderdelen harder en is meer kerosine nodig om het vliegtuig voort te stuwen. De douche van Bosman, die de vliegtuigmotor 'besprenkelt' met koude lucht, voorkomt dit. Voor de liefhebbers: dit snufje wordt verkocht onder de naam 'active clearance control'.

De klanten van het bedrijf, dat begin vorige eeuw in Rotterdam begon met hoefijzers en jarenlang aan de Brielselaan was gevestigd, zijn zo'n beetje alle grote vliegtuigmotorfabrikanten. Zij leveren op hun beurt weer aan de twee grootste vliegtuigbouwers ter wereld: Airbus en Boeing. ,,Vooral vanuit het Midden-Oosten en China is de vraag naar nieuwe vliegtuigen groot. Maar vlak ook Amerika en Europa niet uit. Hier is een grote vervangingsmarkt: door de prijzenslag in de lucht willen de luchtvaartmaatschappijen zuinigere motoren. Een brandstofbesparing van 1 procent levert op jaarbasis wereldwijd miljoenen euro's op.''

De energiebesparende producten van Bosman passen ook in een andere trend die door de luchtvaart waart: duurzaamheid. De luchtvaart heeft bij velen nog het imago van milieuvervuilend. Vliegtuigfabrikanten doen er daarom alles aan om de CO2-uitstoot van hun toestellen te reduceren en de motoren stiller te krijgen. Moet ook wel, want vanaf 2020 mag de internationale luchtvaart alleen nog 'CO2-neutraal' groeien.

Verwacht bij Bosman binnen geen vonkende lasapparaten of mannen in smoezelige overalls. De fabriekshal heeft qua steriliteit nog het meest weg van een laboratorium. Standaardgereedschap zul je evenmin snel tegenkomen. De meeste apparaten zijn speciaal ontwikkeld voor de niche waarin het bedrijf opereert, vaak binnenshuis. ,,We worden door de motorbouwers vanaf het begin bij het ontwerp betrokken. Zij zeggen ons aan welke specificaties een onderdeel moet voldoen: aan ons de taak dat ook precies zo te maken. Hoe? Dat is aan ons.''

Voordat de onderdelen de fabriek verlaten, worden ze onderworpen aan een zeer nauwkeurige inspectie. Alle onderdelen, hoe klein ook, worden letterlijk tegen het licht gehouden. Een minuscule oneffenheid kan ertoe leiden dat het onderdeel terug moet naar de werkplaats of helemaal wordt afgekeurd. ,,Het gaat echt om honderdste van millimeters.''

Personeel

De grootste uitdaging voor de komende jaren is het vinden van het juiste personeel. Bij het bedrijf werken nu zo'n 80 man, waarvan 50 in de fabriek. Het bedrijf wil het aantal uitbreiden naar 100 om aan de vraag te kunnen voldoen. ,,Een MTS-opleiding richting metaal is een goed begin, maar daarmee ben je er nog niet. Al onze personeelsleden krijgen een tweejarige interne opleiding en worden gecoacht door zeer ervaren vakmensen.''

Rest de vraag of het niet lastig is zo ver van een groot vliegveld af te zitten. Roobol schudt zijn hoofd. ,,In de ontwerpfase houden onze ingenieurs kantoor bij de fabrikanten. Een grote klant van ons zit in Frankrijk. Met de hogesnelheidslijn is dat een ritje van een paar uur. In Rotterdam wacht ik die klanten dan op en binnen een kwartiertje zijn we in Barendrecht.''

Persoonlijk krijgt Roobol nog altijd een 'kick' als hij ergens ter wereld op een vliegtuig stapt. ,,Ik denk dan: mede dankzij ons hangen we nu in de lucht.''

Gerelateerde artikelen Tweede leven voor versleten vliegtuigen Voor een prikkie de oceaan over dankzij IJslandse ondernemer