Nieuws Actueel

'Voor advies ga je niet naar de Etos'

Bart van Zoelen 25 januari 2016

Vooradviesgajenietnaardeetos1065

Na de ondergang van DA probeert het Diemense familiebedrijf achter drogisterij-formule DIO één front van zelfstandige drogisten te vormen - misschien wel onder de naam DA, bericht Het Parool.

Eigenwijsheid hoort erbij. Elke DIO-drogist is anders. "Het zijn zelfstandigen met een hoofdletter Z," zegt DIO-directeur Jos Jongstra. Alleen al door hun assortiment spelen ze in op de buurt waar ze gevestigd zijn. "De DIO in Buitenveldert verkoopt bijvoorbeeld nog Boldoot. Daar hoef je op IJburg niet mee aan te komen."Door die buurtfunctie is DIO vooral in de directe omgeving van deze drogisterijen een vertrouwde naam. Hoewel er 220 DIO-winkels zijn, is de bekendheid in buurten zonder DIO beperkt. En dat terwijl de winkelformule, eigendom van een in Amsterdam geworteld en in Diemen gevestigd familiebedrijf, sinds 1994 een snelle opmars heeft gemaakt.Dat ging vaak ten koste van DA, eveneens een keten van zelfstandige drogisterijen. DA had in de jaren negentig nog achthonderd winkels, maar veel franchisenemers liepen over naar andere winkelformules uit onvrede over de hoge kosten die DA in rekening bracht. Zo viel langzaam maar zeker de bodem weg onder DA, dat in december failliet ging.De 259 overgebleven DA-drogisterijen staan nu voor de keuze met welke leverancier ze in zee gaan. DA is intussen opgekocht door apothekersgroothandel Mosadex. Die broedt op zijn beurt op samenwerking met Faco, het moederbedrijf van DIO.Faco was er ook aan toe om in zee te gaan met 'een kapitaalkrachtige moeder', zoals Jongstra het noemt. Samen willen ze de DA-drogisterijen aan zich binden. "We willen een front vormen voor de zelfstandige drogist."De zelfstandige ondernemers hebben het moeilijk in de concurrentie met de grootwinkelbedrijven Kruidvat (850 filialen) en Etos (540), die groot inkopen en stunten met aanbiedingen. Daar kan een combinatie van 220 DIO-winkels en 259 DA's genoeg inkoopkracht tegenover zetten, verwacht Jongstra. "En of ze straks DIO heten of DA zien we dan wel."Adviseur Hans Beeftink van AG Hart dringt al jaren aan op zo'n samenwerking van groothandels, omdat zelfstandige drogisterijen hun marktaandeel elk jaar met een paar procent zien teruglopen. Wel vraagt hij zich hardop af welke kant DIO op wil. Op prijs concurreren met Kruidvat en Etos wordt lastig, maar de uitstraling van DIO lijkt ook weer niet te passen bij een merk dat zich hoger in de markt wil zetten.Maar Jongstra ziet juist daar tussenin ruimte voor de zelfstandige drogist, zelfs al waarschuwen winkeldeskundigen uit volle borst voor het midden van de markt, waar nu de klappen vallen. "We zijn geen Rituals, maar voor advies ga je niet naar Kruidvat of Etos." De zelfstandige drogist kan daar deskundigheid en vertrouwdheid tegenover zetten, vindt Jongstra. Dat wordt alleen maar belangrijker naarmate de consument meer aandacht heeft voor voeding en gezondheid, verwacht hij. "En we hebben een terugtredende overheid, de toegankelijkheid van de huisarts wordt kleiner."Dat past ook bij de buurtfunctie. "We hebben warmte, gezelligheid en nauw contact te bieden. Wij kennen je en hebben tijd voor je, voor gezondheidsadvies of intieme vragen. Wat doe je tegen winderigheid of beharing op je bovenlip? Het internet roept vaak alleen maar meer vragen op." Die functie is ook minder kwetsbaar voor de concurrentie van het internet dan winkels die een fles shampoo zo goedkoop mogelijk in de schappen zetten. "Aan Andrélon kun je geen toegevoegde waarde geven."Tegelijk heeft ook DIO zijn aanbiedingen en zijn eigen huismerk Idyl. "Ons prijspeil ligt één procent boven dat van Kruidvat." Dat kan ook doordat DIO maar zo'n veertig medewerkers heeft met daarbovenop nog eens zo'n veertig mensen in het distributiecentrum van groothandel Faco, in één gedeeld bedrijfspand in Diemen. Dat ontstond in 1991 als voortzetting van drie familiebedrijven rond de Amsterdamse drogisterijgroothandel Van Kampen en Kaan.Die soberheid had DIO al voor op DA, dat op het hoofdkantoor 180 medewerkers had. DIO staat er ook goed op bij de zelfstandige drogisten, vertelt een DA-drogist. Die zijn blij met de vrijheid die ze krijgen en roemen het warme bad waarin ze zijn terechtgekomen na hun vertrek bij DA.Vooral die vrijheid is een troef voor DIO en Mosadex, nu de overgebleven DA-winkeliers beslissen over hun toekomst. Want ook Etos heeft interesse in een deel van de DA-drogisten. "Wij willen de drogist niet in een keurslijf stoppen," zegt Jongstra. "Die zelfstandigheid is hun kracht."