Nieuws Actueel
Voor schoenreparaties naar de supermarkt om de hoek
De hakkenbar wordt overbodig, als het aan ondernemer Ernst Libourel ligt. Zijn schoenmakersservice 12Shoe heeft nu ruim 450 servicepunten in Nederland. En het aantal groeit nog steeds, schrijft het AD.

Naam: 12ShoeaCentrale werkplaats: EdePersoneel: 6 mensenVestigingen: ruim 450
Het idee lijkt zo simpel: heeft een klant een kapotte schoen, een versleten zool, kapotte hak of afgebroken rits, maar geen zin om daarvoor speciaal naar de schoenmaker te gaan: laat hem of haar het exemplaar inleveren bij de plaatselijke supermarkt, waar hij de volgende 'boodschappenronde' weer pico bello kan worden opgehaald. Een idee hebben is één, zo'n idee ook uitvoeren is iets heel anders. De Edense ondernemer Ernst Libourel draait er zijn hand niet voor om. Sinds vorige maand kunnen mensen hun kapotte schoen daadwerkelijk inleveren bij supermarkten van Coop, Spar en tientallen lokale winkeliers.
In een centrale werkplaats worden alle schoenen gerepareerd. ,,Je schoenen laten repareren is te vergelijken met je kleding laten stomen,'' verklaart Libourel. ,,Je gaat niet gezellig de stad in om je schoenen weg te brengen. Het liefst lever je ze snel af op een plek waar je toch moet zijn. Supermarkten zijn ideaal. Daar komen mensen twee tot drie keer per week. Bovendien hebben ze ruime openingstijden.''
Libourel richtte 12Shoe anderhalf jaar geleden op. De schoenmakersservice is niet zijn eerste bedrijf. Hij begon zijn carrière als directeur van een lokale ABN Amrobank en hield zich sindsdien bezig met zaken variërend van het recyclen van luiers en incontinentiemateriaal tot het verkopen van maatpakken. Tegenover de dure maatpakken wilde hij een bedrijf opzetten dat zich richt op de onderkant van de markt. ,,Schoenen laten repareren is goedkoper dan nieuwe kopen, en duurzamer bovendien. Op tv zag ik dat het aantal schoenmakers de afgelopen jaren is gehalveerd. Het is ook een vergrijzende branche, waarin niet zoveel vernieuwingen zijn.''
Tot nu toe is Libourel, samen met een buitendienstmedewerker, vooral bezig om het netwerk van servicepunten uit te breiden. ,,We zijn in vergevorderd stadium met een derde supermarktketen. Vervolgens moeen klanten wel weten dat de winkel een 12Shoe-servicepunt heeft. We vallen helaas minder op dan een schoenmaker in de stad.''
Meesterschoenmaker Bram moet de anonieme service van 12Shoe een gezicht geven. Hij staat op levensgrote kartonnen borden, maar helaas voor Libourel zit niet elke supermarkt daarop te wachten.
Bij Spar is Bram of het 12Shoe-logo nergens te bekennen; daar heet de dienst gewoon Spar Schoenenservice. Op deze vrijdagochtend staat de meesterschoenmaker in z'n eentje in een tamelijk grote bedrijfshal midden tussen de kratten kapotte schoenen en de stapels halve zolen.
Lijmen, schuren, polijsten: zijn werk verschilt niet van dat in zijn vorige baan, bij een traditionele schoenmaker. Schoenen repareren blijft handwerk, zegt hij. ,,Ik geloof niet dat er ooit een machine zal worden uitgevonden waar je een kapotte schoen aan de ene kant in kan doen, die er aan de andere kant gerepareerd uitkomt. Daarvoor verschillen schoenen te veel van elkaar.''
Dat neemt niet weg dat het bedrijfsmodel van 12Shoe de traditionele branche flink kan opschudden. Dat boezemt sommige schoenmakers blijkbaar angst in. Libourel: ,,Op onze facebookpagina verschenen vorig jaar foto's die moesten aantonen hoe slecht onze reparaties zogenaamd waren. Terwijl we toen nog niet eens begonnen waren!''
12Shoe profileert zich niet als prijsvechter. ,,De goedkoopste zijn we niet. Dat kan ook niet, vanwege de ingewikkelde logistiek en de commissie die we aan winkeliers betalen. Lokale schoenmakers die niet met ons kunnen concurreren, moeten zich ernstige zorgen maken over hun eigen ondernemerschap. Zij hebben dagelijks persoonlijk contact met hun klanten en kunnen reparaties vaak dezelfde dag nog doen. Bij ons duurt het een week voor schoenen terug in de winkel zijn.''
Libourel ontkent ten stelligste dat 12Shoe in het leven is geroepen 'om de schoenmaker om de hoek de nek om te draaien'. ,,We zien nu al dat de meeste klanten komen uit plaatsen waar geen schoenmaker meer zit. Het zou mooi zijn als onze service de totale markt kan vergroten; als mensen er vaker aan herinnerd worden dat je schoenen niet weg hoeft te gooien als de zool versleten is.''